Hej!

Jag har googlat runt lite men vill bara vara på säkra sidan. Jag vill koppla in två taklampor in i ett och samma taklampsuttag. Jag tycker uttaget ser ut att ha tre kopplingar dvs jordat, men i och med att sladdarna som går in i uttaget bara är två så antar jag att det är ojordat.

Jag sitter och ska beställa hem lampsladdar och där kan jag välja på jordat eller ojordat. Är jordat / ojordat något jag behöver ta hänsyn till även när jag väljer lamphållaren?

Tack!

Jonas
 
  • En person håller i ett taklampsuttag med två kopplingar, vilket tyder på ett ojordat system.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Den är ojordad och en s.k. kronmodell , för att ha en armatur med två tändningar , men går bra att ha bara en tändning i den
det är ledningar monterade för endast en tändning ( två ) fas och noll , du ska en ojordad kontakt , heter lamppropp , du får öppna och se vilka som är kopplade i den du håller i och jämföra med den du köper , kanske koppla om den så det stämmer med stiften
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
BirgitS
Det ser ut som att uttaget är ett uttag för krontändning, som har tre hål. Är dina vägguttag jordade eller ojordade?

Finns det två strömbrytare/vippor som kan tänkas ha styrt en taklampa förut?
Krontändning innebär att man slår på ungefär hälften av takkronas glödlampor med en vippa och den andra hälften med en annan vippa.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Tack alla för svaren! Åt andra hållet på lampsladden, alltså själva lamphållaren där jag skruvar in glödlampan, behöver jag även tänka på jordad vs ojordad där?
 
Ja, bra att du reagerade och tog upp frågan.

Det låter lite som att du tänker konstruera en armatur här, eller åtminstone sätta ihop en armatur med färdiga delar? Armaturen ska konstrueras enligt något av de alternativ som står till buds - skyddsjordning (klass I), dubbelisolering (klass II) eller SELV (klass III). Detta oberoende av vilket rum de ska användas i. Armaturen måste fungera i alla slags rum. (Där kan även andra aspekter som kapslingsklass och motstånd mot andra yttre faktorer komma in i bilden).

Att du i ditt fall ska välja en ojordad lamppropp till din armatur är alltså fel. Det är armaturen som bestämmer detta.

I ett rum med ojordade uttag finns inte skyddsjord, så där spelar det egentligen ingen roll ifall armaturen är skyddsjordad eller inte, eller vilken slags stickpropp du använder. Men en ny armatur måste även fungera i rum med jordade lamputtag. En jordad stickpropp kommer inte att "få" någon skyddsjord från lamputtaget, men det är så det ska vara i isolerade rum, det ska inte finnas någon jord där.

Rum med ojordade uttag ger dock möjlighet att återanvända gamla armaturer (klass 0, vilka idag är förbjudna) och där kan man montera t.ex en kronstickpropp som det länkas till för att den ska gå att ansluta. Denna armatur måste dock stanna i detta rum, den får inte användas i rum med jordade uttag.
 
  • Gilla
iMikael Lundgren och 1 till
  • Laddar…
Okej, tack!

Så egentligen behöver jag göra allt med jordade saker? Jag skriver ner alla typer av delar jag vill sätta ihop (inser att jag behöver hålla allt ojordat eller jordat, men det blev ju lite olika beroende på olika svar ovan):

https://www.clasohlson.com/se/Grenpropp-för-lamputtag/Pr36362500

https://www.jula.se/catalog/el-och-...riel/lampproppar-och-uttag/sladdstall-402227/

https://www.lampsladdar.se/product/textilkabel-morkgra-jordad

https://www.lampsladdar.se/product/lamphallare-svart-metall-e27-ojordad

Sen utöver det vill jag lägga på en lampskärm https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50333049/ men det har ju ingenting med elen och göra (däremot lamphållarens dimensioner, såklart).

Tack återigen!

Jonas
 
J jonasdenohandige skrev:
Så egentligen behöver jag göra allt med jordade saker?
Nej det skrev jag inte. Du ska använda skyddsjordning eller dubbelisolering beroende på vad lampan kräver.

Om vi börjar med lamphållaren så säger den magra informationen på sidan att den är "ojordad". Man får tolka det som att lamphållaren är dubbelisolerad och inte ska skyddsjordas.

Om armaturen har fler delar i metall och där man gör kopplingar och förgreningar av sladden så kan det där uppstå ett behov av att skyddsjorda armaturen, även om man säkert kan utföra den dubbelisolerad också.

Du verkar dock inte ha fler delar i din armatur, utan det är sladd och stickkontakt nästa? Då ska du använda en ojordad stickpropp till lampan eftersom de ingående delar du har alla är dubbelisolerade.
 
Okej Japp det är sladd och stickkontakt nästa. Toppen tack.

Jonas
 
Demmpa Demmpa skrev:
Sedan skulle egentligen skarvuttaget bytas till ett som skruvas fast i taket, tex [länk]
Man kan väl anta att det sitter en dosa med plastlock och krok i taket om det hänger ner en sådan lampkontakt som på TS bild.
Någon sån här kanske?
Lamputtag från Schneider Electric med plastlock och krok för takmontage, maxvikt 15 kg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ser ju ut att kunna monteras med krok med fals typ
Upphängningskrok till takdoslock på en webbhandelsida, avsedd för montering i takdosa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
blackarrow blackarrow skrev:
Man kan väl anta att det sitter en dosa med plastlock och krok i taket om det hänger ner en sådan lampkontakt som på TS bild.
Någon sån här kanske?
[bild]
Ser ju ut att kunna monteras med krok med fals typ
[bild]
Mjae så här ser det ut!
 
  • Tak med avtagen taklampa som visar ledningar och monteringsplatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser inte hur det sitter fast och ser mycket större ut än det jag visade som ändå var 11cm. Vad är det för diameter? Ska du inte måla om taket så är det enklast om det locket sitter kvar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.