Altanen är för liten för familjen och gästerna. Vi måste alltså bygga ut den befintliga altanen som vilar på plintar sedan många år. Först tänkte jag vara duktig och gräva plintar till frostfritt djup men någon tipsade om att helt enkelt ställa den nya delen på betongplattor (vanliga 30x30 cm). Den nuvarande altanen ligger cirka 50-60 cm ovanför marknivån.

Funkar det med betongplattor? Är det inte en risk att någon del av altanen reser sig när virket torkar och att regeln som vilar på plattan lyfter. Resultatet borde då bli att det klapprar när man går på altanen!?

Ett alternativ skulle kunna vara att köra med s.k. jordankare som man använder för staket. Är det någon som testat detta?

Marken är inte uppgrävd på drygt 20 år och känns stabil. Borde det inte funka åtminstone tillräckligt bra - jag vill/orkar inte gjuta plintar till frostfritt djup. Är det något alternativ att köra färdiga plintar (hur djupa?) eller gräva grundare än frostfritt?

/Anders
 
Äh, varför chansa, börja gräva nu...
 
Kör inte med jordankare. Gräv och stoppa ner färdiga plintar om du inte orkar gjuta.
 
AXS
Om man är riktigt slö kan man gräva för hälften och jordankare på hälften, eller pinne på platta på hälften.

Dumsnålt/slött, men det funkar ju några år iaf.
 
  • Gilla
Baggatorp
  • Laddar…
hyr ett markborr och borra för plint.
 
Blandar du dessutom din egen betong kommer du undan för en tredjedel av priset.
 
Som ovan svarat: gjut egna plintar i grovbetong (gjutrör). Armera med kycklingnät och du kommer billigt och smidigt undan. Jag halverade 1,20-rör så dom blev 60 cm. Runda och smidiga. Varning för dessa förbannade jordankare! Slet som fan förra våren och det är totalt (och nu menar jag totalt) omöjligt att få dem att gå rakt. Räcker med en liten sten och dom ändrar riktning. Dessutom så går dom lätt av om man vrider för mycket.
 
De jordankare ni svär över - är det sådana man själv slår ner? Hur är det om man lejer bort jobbet, där det är en maskin som slår ner 150 cm långa ankare? Bättre? Lika illa?
 
  • Gilla
Otterman
  • Laddar…
Min farsa har riktiga jordankare, som slås ner x antal meter med maskin. Dom bär upp ett ett inglasat uterum. Bärlina i vägen och sen två eller tre jordankare på den yttre bärlinan.
 
OK, det verkar som vi är överens om att jordankare man slår i själv är skit. Då återstår att gjuta plintar - frågan är hur djupt? Den gamla skolan säger frostfritt (huuu!) och "p-anders" körde 60 cm.

Hur stor är risken att altanen lyfter av tjälen om man fuskar? Ska man göra plintarna svampformade längst ner för att minska risken?

Anders
 
Jag tror att det där med plintdjup är mer relevant norrut i landet eller hur marken är. Mitt 60-70 centimeters djup verkar funka här i småland iaf. Jag funderade länge i höstas på djupet men drog en chansning när jag insåg hur jobbigt det skulle bli att gräva 120 centimeter djupa hålor ;)
 
Men borra hålen(hyr), köp färdiga plintar, köp nån säck med betong o släng ner.
Hur bra som helst o max 100kr per plint.
 
  • Gilla
gustav89
  • Laddar…
Gräv minst 70 cm grop. Inga gjutrör eller liknande.. ner med betongen brukar gå åt ca 30 l per grop. Borr etc.. njaa..

Spade och spett = kanon
 
Hur stor blir altanen på betongplattorna ?
Har själv en som är ca 4x4 meter, byggdes 92 och vilar helt på betongplattor som ligger ovan jord. Rev den för 3 år sedan då virket var slut, byggde upp den nya på samma sätt på samma plattor, de låg fortfarande helt i våg. Så min slutsats är att det funkar utmärkt såvida den inte är allt för stor.
 
Sled - gräver du bara 70 cm i Norrbotten? Fick tag på nån karta som visar tjäldjup på 160 cm här i Jämtland... känns lite drygt att gräva så djupt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.