jag (elektrikern) har dragit om elen och jag har nu jordade uttag.

frågan är nu vad jag kan göra med mina gamla tak- och vägglampor med ojordade stickproppar?

i taket så funkar ju de flesta stickproppar i jordat takuttag.

men de som hängt på väggen och ska i ett jordat uttag ny - kan jag byta sladd till eurosladd och ansluta till lampan ?

finns det några risker / regler?
 
Du kan inte byta till Eurosladd, den får bara sitta på prylar med dubbelsisolering, och jag tror det är ytterligare tilläggsregler för den.

Risken du löper är att om du får ett isolationsfel på en lampa så blir den strömförande, om det är en apparat med korrekt jordning så leds felströmmen bort i skyddsjorden och löser ut säkringen eller jordfelsbrytaren. OM du bara "fuskjordar" en lampa så finns det en påtaglig risk att någon samtidigt tar i lampan (med isolationsfel) och något annat som är jordat. Visserligen har du kanske en jordfelsbrytare som då bör rädda livet, men en jordfelsbrytare skall man aldrig helt lita på, den är ett komplement för elsäkerhet.
 
Mikael_L
Komplext problem.
Med eurokontakt så är dina gamla lampor inte farligare än vad dom var tidigare (nästan iaf), så länge som du inte flyttar dom till en annan plats!
För problemet börjar då du tar en sådan lampa till köket, garaget, badrum eller andra platser där risken är stor att få en strömkrets mot jord, med din kropp mellan. På dessa platser kan man ju inte ansluta lampan nu pga utformningen av dess kontakt.

Då finns det helt enkelt ingen lämplig kontakt att byta till, det är minst lika fel att ansluta en jordat stickpropp men utan att ansluta jorden.

Men har prylen symbolen för dubbelisolerad så är det OK att byta sladd.
 
krets till jord går utmärkt att få i alla rum om man har vattenburet värmesystem. kanske dax att byta ut en del lampor mot nya?
eller byta sladd till en 3-ledare med jord ordentligt ansluten i lampan ifall den är av metall, och kolla så alla metalldelarna blir jordade.
 
Jobbigt fall ofta detta och ger ofta farliga anläginingar hos äldre personer. Hur fel det än är så vet man ju hur det blir ofta när det renoveras och allt blir jordat. Många gamla fina kristallkronor, golvlampor, bordslampor osv. går inte att stoppa i. Ringer elfirman som säger ett pris på ibland upp till 5-6 hundra per lampa den äldre håller på att få hjärtstillestånd och ringer då någon händig bekant som kommer över och skruvar dit jordade kontakter. Helt fel och i vissa fall oxå riktigt farligt medan i andra fall inte ett dugg farligare anläggning än det va innan. Jag personligen tycker att just nu i övergångsfasen känns att många anläggningar av denna anledning blivit farligare än de va innan.
 
"inte ett dugg farligare anläggning än det va innan" är totalt felaktigt om alla uttagen i rummet blivit jordade. Då kan det helt plötsligt kommit upp en rad jordade maskiner i omgivningen som verkligen blir chassijordade, typ datorer.
 
Snailman
Tja inte vet jag , elektriker? hos bravida eller vad dom kallas, satte jordat i en lägenhet, så jag tänkte jag får väl köpa ny lampa men de hade bytt proppen på den gamla bara, det var en sån där med en rund sladd som kläms fast i lamphållaren med en plastskruv (taklampa)
Såg att den jag köpte på ikea var likadan ungefär, så jag antar att den typen bara är att byta propp på... anars är det ju rätt värdelöst att anlita elektriker antar jag (om de gör fel alltså)

var såna här alltså http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=10569258

var metallskärm, men sladden gick inte i nåt metallrör eller så...
 
det var liknande en sådan jag menade - de går att köpa färdiga med euro stickkontakt och man skruvar loss bakelit delen trär igenom hålet i skärmen och sedan skruvar man ihop igen. - Det är dock ett metallrör inuti bakelitdelen som sladden går igenom (på den jag har) och som är gängat - så om man sätter den på en metallskärm kanske det ändå finns risker.

Men om man sätter på keramiklampa borde det väl inte vara något problem?
 
Ska du byta sladd (om inte den gamla sladden är dålig) kan du ju lika väl bara byta stickpropp till en jordad
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.