Jag har jordade eluttag att installera i mitt hus / men har upptäckt att övervåningen inte är jordad. Finns det något sätt att säkra de jordade uttagen så att jag kan använda samma typ genom hela huset? (De gör inte en ojordad version av uttaget)
 
tjspragg tjspragg skrev:
Jag har jordade eluttag att installera i mitt hus / men har upptäckt att övervåningen inte är jordad. Finns det något sätt att säkra de jordade uttagen så att jag kan använda samma typ genom hela huset? (De gör inte en ojordad version av uttaget)
Ojordade uttag finns att köpa.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Ojordade uttag finns att köpa.
Tack - det vet jag. Men problemet är att jag ville har samma sort i hela huset och det finns ingen ojordade version av den som jag redan har installerat i nere våningen.
 
tjspragg tjspragg skrev:
Tack - det vet jag. Men problemet är att jag ville har samma sort i hela huset och det finns ingen ojordade version av den som jag redan har installerat i nere våningen.
Då finns det ingen annan lösning än att dra fram jord.
Att sätta jordade uttag utan ansluten jord är så fel som det bara går...olagligt och farligt.
 
  • Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
Kolla om du har rör till elcentralen hela vägen. Ofta i äldre hus så finns det rör men man har helt enkelt inte dragit fram jord. Men med glidmedel så går det ofta att få in en dragfjäder i befintliga elrör och då fungerar det ofta att dra fram jord. Jag har dragit fram en hel del jord i mina gamla pansarrör från 1957.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.