Har just monterat en jordad sladd i den gamla lyktan på nocken ovanför entren utomhus. Jordkabeln fanns det ju inget uttag för så den lämnade jag bara böjd bakåt. Finns det risker...?

Hur gör man med alla lampor som har såna där gamla ojordade uttag eller såna där smala kontakter (som ju går in i jordade uttag). Finns det risker med dessa? (När nu alla nyinstallation är jordad alltså).
 
Om det är en gammal lykta i metall så är den troligen inte dubbelisolerad och du bör skruva fast jordtråden någonstans i godset. Samma med gammla inomhuslampor i metall, byt kontakten till en jordad och sätt en jordtråd mellan kontakten och godset.

Så brukar vi göra allt som oftast när det är elrenovering.
 
Ohm-mät också gärna mellan jordledaren och metallen, så att du inte råkar försöka sätta fast den nånstans där nåt ytskikt isolerar...
 
Vad är det som säger att den "gamla" lyktan inte skulle vara dubbelisolerad?? (som då inte får skyddsjordas).

Gamla lampor med ojordade STICKPROPPAR där är det enligt reglerna bara tippen som gäller eller att de byggs om.

Lampor med platta stickproppar är dubbelisolerade och får anslutas i jordade uttag.

Protte
 
prototypen skrev:
Vad är det som säger att den "gamla" lyktan inte skulle vara dubbelisolerad?? (som då inte får skyddsjordas).

Gamla lampor med ojordade STICKPROPPAR där är det enligt reglerna bara tippen som gäller eller att de byggs om.

Lampor med platta stickproppar är dubbelisolerade och får anslutas i jordade uttag.

Protte
Orden gamla + lykta ger assosiationer till en modell äldre från tid då dubbelisolering möjligen var en teoretisk kunskap endast :S och som jag sa, man bygger om genom att jorda godset genom jordtråd från godset till stickproppen eller om det är fast installation jordtråden direkt på godset utan stickpropp, både på armaturer inne och ute. Man får visst skyddsjorda armaturerna men man ska då också vara medveten om att när man bygger om den så är man då också tillverkare och helt ansvarig för produkten från den dagen. Vet den person som då gör detta ingrepp vad den håller på med samt gör "ombyggnationen" korrekt så är det ett säkrare val än att tex klippa den ojordade stickproppen och byta den mot en jordad för attd en ska passa eller om det är något fast installerat skita i jorden när allt omkring är jordat.
 
En dubbelisolerad lampa blir ju inte på något sätt farligare av att man jordar dess metalldelar (inte vad jag kan komma på i alla fall).

En enkel sak är ju annars att titta på lampans märkskylt, har den dubbelkvadrat är den dubbelisolerad, saknar den dubbelkvadrat är det med stor sannolikhet en gammal Klass 0-lampa som bör skyddsjordas.
 
Enl. reglerna så är det tydligen direkt fel att jorda en dubbelisolerad apparat. Även jag har svårt att förstå varför.
 
Enligt vilka regler?

Det enda jag kan komma på som möjligen bryter mot reglerna är om dubbelkvadraten finns kvar. Men det finns faktiskt gott om dubbelisolerade apparater med jordad stickpropp (de saknar dock oftast dubbelkvadraten eftersom tolkningen normalt är att om en apparat har jordad stickpropp så är den klass I). Ofta beror det på att jorden används av EMC-skäl.

Sen är det ju så, som påpekats, att om man "bygger om" från ojordad till jordad så har man gjort något som tillverkaren av lampan inte har godkänt och räknas därmed formellt som tillverkare av den nya jordade lampan.
 
Finns ett antal trådar här där medlemmar som är behöriga elektriker har skrivit att man inte får jorda en dubbelisolerad apparat. Det syftar givetvis då på apparater med symbolen.

En apparat kan ju mycket väl vara utförd med isolering som uppfyller kraven för dubbelisolering med råge, men ändå inte ha symbolen. Det handlar ju även om hur apparaten testats i produktion och konstruktionen verifierats.

Ett lite formellt skäl till förbudet skulle kunna vara att efterssom apparaten verifieras och testas utan jordanslutning så innebär en jordning att apparaten konstruerats om. Och då behöver verifieras igen för att uppfylla villkoren som gäller för att få ha symbolen. Men det är som sagt en privat hypotes.
 
Jo, du får ju inte jorda en redan isolerad apparat för då kan det ju hända att du strömför den del som redan är isolerad bort från strömförande delar. Du får jorda en ojordad apparat men får då också räkna med att du då är ansvarig tillverkare för apparaten då man "byggt" om den , det är inget förbud som sagt men inte heller någon skriven rekomendation att man ska göra det samt att det måste göras rätt om man nu gör det. Så när man kommer med sina ojordade armaturer till ett nytt boende med jordade uttag så är det egentligen inte bara att klippa och byta stickpropp, det ska dras jordtråd och fästas i godset osv osv. Det finns grejer för ändamålet till tex taklampor som man fäster i metallstången.
 
Det finns ställen där man kan lämna in sin ärvda lampa/ljuskrona med el från 30-talet och få den "elrenoverad".
 
Eld skrev:
Det finns ställen där man kan lämna in sin ärvda lampa/ljuskrona med el från 30-talet och få den "elrenoverad".
Det gör det och då är det det stället/personen som sen är ansvariga när dom "byggt om" den. Så på det viset är det många gånger tio ggr bättre att lämna ifrån sig sakerna för renovering till någon som kan det där än att tro att man gör rätt själv.
 
Glufsglufs skrev:
Jo, du får ju inte jorda en redan isolerad apparat för då kan det ju hända att du strömför den del som redan är isolerad bort från strömförande delar.
Hur då?

Om en apparat har metalldelar då kan dessa vara skyddade från att bli spänningsförande på två sätt: Dubbel/förstärkt isolation eller grundisolation+skyddsjordning.

MEN det finns inget alls som hindrar att en skyddsjordad apparat har dubbel/förstärkt isolation PLUS skyddsjordning. Kravet på grundisolation är ett minimikrav, det är fullt tillåtet att ha bättre isolation än vad som krävs för grundisolation.

Och det finns inget som hindrar att en apparat som har vissa delar skyddsjordade har andra delar skyddade med dubbel/förstärkt isolation. Ett typexempel är datorer. Höljet är visserligen jordat, men främst av EMC-skäl (dock kan det inuti nätdelen finnas ställen där det bara finns grundisolation), och alla sekundära spänningar är isolerade från nätspänning med dubbel/förstärkt isolation.
 
Nerre skrev:
Hur då?

Om en apparat har metalldelar då kan dessa vara skyddade från att bli spänningsförande på två sätt: Dubbel/förstärkt isolation eller grundisolation+skyddsjordning.

MEN det finns inget alls som hindrar att en skyddsjordad apparat har dubbel/förstärkt isolation PLUS skyddsjordning. Kravet på grundisolation är ett minimikrav, det är fullt tillåtet att ha bättre isolation än vad som krävs för grundisolation.

Och det finns inget som hindrar att en apparat som har vissa delar skyddsjordade har andra delar skyddade med dubbel/förstärkt isolation. Ett typexempel är datorer. Höljet är visserligen jordat, men främst av EMC-skäl (dock kan det inuti nätdelen finnas ställen där det bara finns grundisolation), och alla sekundära spänningar är isolerade från nätspänning med dubbel/förstärkt isolation.
Vi tar det en gång till lite mer utförligt då...om en apparat är dubbelisolerad så kan du med andra ord ha delar som tex ett metallhölje som är skyddad från strömförnade delar, dvs häljet har inte på något vis kontakt eller kan komma i kontakt med fas, nolla eller jord. Om du då för för dig att denna apparat ändå behöver en jordning i den del som redan är skyddad från strömföarnde delar och då skruvar dit en jordtåt, vad har du då gjort med apparaten och vad kan hända om något i elsystemet blir fel? Då denna jord är totalt bortisolerad från andra delar så kan du ju tänka dig själv vad som händer om nått går fel jämfört med om den delen inte var inblandad i elsystemet över huvud taget. Tror du inte mig eller förstår inte så föreslår jag att du slår en pling till elsäkerhetsverket för det är därifrån jag fått min info fast i ännu mer grundlig form.
 
Jag tror att det är du som inte förstår. Jag kan tipsa dig om att jag jobbar med elsäkerhetsprovning så jag vet exakt hur det fungerar. Och jag kan inte för mitt liv komma på hur en Klass II-apparat skulle kunna bli farlig av att få en berörbar metalldel jordad.

Som du säger är metalldelen isolerad från fas och nolla. Precis som den är i en skyddsjordad apparat. Enda skillnaden är att i den dubbelisolerade apparaten är den isoleringen bättre, så metalldelen behöver inte vara skyddasjordad (men det skadar inte att jorda den).

Det låter nästa som om du blandar ihop det hela med att ansluta en jordad apparat i ett gammalt ojordat klass 0-uttag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.