Hej!

Vill hänga upp en äldre lampa i sovrummet.
Förstår att jag bryter strömmen, skruvar isär kontakten och ansluter brun till brun osv i sockerbiten.

Lägenheten är fr 40-talet och har ojordad el. Finns dock vippbrytare och jordfelsbrytare i elskåp i hallen. Lampan är i metall (kåpa och pinne) och glas.

Frågan är 1, kan jag ens koppla in denna lampa där på ett säkert sätt eller måste jag ringa en elektriker och 2, om ja på fråga 1 vad gör jag med jordsladden?


En hand som håller en takkåpa under en öppen lampsockel med synliga kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller äldre ojordad elkontakt med lösa kablar mot en bakgrund av tyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E
Du ersätter plinten i taket med en ojordad kontakt.
Då kan du koppla in en jordad eller ojordad lampa,
Oavsett vilket så är lampan ojordad.

Du skall INTE ändra på lampan, den är ju ombyggd till jordat,
Men i det här fallet så nyttjas inte jord.

Du får använda jordade apparater i ojordade uttag men inte tvärtom, det är därför den ojordade stickproppen inte passar i ett jordat uttag.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
E Electrony skrev:
Du ersätter plinten i taket med en ojordad kontakt.
Då kan du koppla in en jordad eller ojordad lampa,
Oavsett vilket så är lampan ojordad.

Du skall INTE ändra på lampan, den är ju ombyggd till jordat,
Men i det här fallet så nyttjas inte jord.

Du får använda jordade apparater i ojordade uttag men inte tvärtom, det är därför den ojordade stickproppen inte passar i ett jordat uttag.
Tack för svar!
 
T
Mitt problem är att jag har en jordad ny lampa och ett äldre ojordat tak.
Och på något konstigt sätt har stickproppen limmats ihop. Går inte att skruva upp.
 
  • Taklampa komponenter i en kartong, vit färg, elektriska anslutningar, installationsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den armaturen ska väl vara fast monterad utan stickpropp
Ps
Har du ojordade uttag i rummet ska även armaturen vara ojordad.
 
Och det om 6 A kan du glömma, det är installationen som ska avsäkras och inte enstaka apparater. 6A är troligen nått som är aktuellt i nått annat land här hos oss duger det bra med 10 A.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
T
E elmont skrev:
Den armaturen ska väl vara fast monterad utan stickpropp
Ps
Har du ojordade uttag i rummet ska även armaturen vara ojordad.
Vet inte vad takets grej kallas. Ska försöka med en bild. Den går heller inte att öppna där den ska ju.
 
  • Tejp över oavslutad elinstallation med stickkontakt och elledning mot vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen elektrisk anslutning i tak, utstickande kablar, demonterad lampa, installationsarbete pågår, säkerhetsrisk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ta bort (skruva loss eller klipp) uttaget i taket och skarva ledningarna (med typ Wago 221) till L och N på plinten i lampan. Troligen har du inte jordade uttag i rummet och då ska armaturen inte jordas även om den troligen är tänkt att användas i en jordad miljö.
 
Fairlane
Ser intressant ut. Ser ut att vara flera vita ledare in i en torix och sen vidare till uttaget. Sen finns också lite gröna ledare i en torix, men inte anslutna till uttaget. Antar att jag ser fel, annars har jag svårt att se hur uttaget någonsin kunnat fungera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.