Hej!

Vi är i full gång med att försöka buda hem vår första villa.
Vi ska givetvis göra en besiktning av huset, så nu till min fråga:
Ska man göra en "överlåtelsebesiktning" eller "jordabalksbesiktning"?

Har googlat lite men har svårt att få kläm på vad som är skillnaden.
Vi bor i Kävlinge i Skåne, och här nere verkar det vara svårt att hitta någon som utför jordabalksbesiktningar.

Om det är någon som känner till besiktningsfirmor i Skåne som utför jordabalksbesiktningar, så hojta till.

Alla tips mottages! :)
 
Valet är ert och beror kanske på det objekt ni tittar på , vad är de potentiella riskerna. En jordabalksbesiktning ska gå igenom allt på fastigheten , men kolla noga, det kan finnas reservationer. En överlåtelsebesiktning gäller ofta bara huvudbyggnad och undantar el, VA, komplementbyggnader med mera. Priset kan skilja rätt rejält. Behovet av besiktning bör bedömas av hur ni ser risker för framtida problem
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
C
C Christian_N85 skrev:
Ska man göra en "överlåtelsebesiktning" eller "jordabalksbesiktning"?
En vanlig besiktningstjänst innehåller ett antal undantag som inte ingår i besiktningen, men som egentligen borde göra det, t.ex. elinstallationer. Jordabalksbesiktning är ett begrepp som används av vissa aktörer som erbjuder mer kompletta besiktningar.

I sig är det ju bra att göra en så komplett besiktning som möjligt, men det skall ju vägas mot tillgänglighet, pris och behov. Standard är en s.k. överlåtelsebesiktning, men man skall vara medveten om vad som inte ingår och ev. adressera det på annat sätt. En annan viktig faktor är att försöka hitta en erfaren och kompetent besiktningsman och inte haka upp sig alltför mycket på hur tjänsten beskrivs på pappret.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
Som sagt, det är rätt ovanligt att någon köper en komplett jordabalskbesiktning. Dels är det får bes. företag som erbjuder det. Dels är de väldigt mycket dyrare än en överlåtelsebesiktning.

Om man nu väljer att inte köpa en komplett besiktning,m så kan man lära sig en del av att titta på hur ett erbjudande om jordabalksbesiktning ser ut. Läs på firmans hemsida, ofta stårdet där (i svepande ordalag) om vad de besikltigar. Jämför det med vad som ingår i en överlåtelese besiktning.

Då kan man dels se om det är något mer man absolut tror sig behöva få besiktigat, men även en del saker man kan kolla själv. Där expertkunnandet inte ligger i att undersöka, utan att begripa att man kan och bör undersöka. En jordabalksbesiktning innehåller utöver själva den tekniska kontrollen även en dokumentkontroll. Finns det förelägganden från kommunen, är tomten verkligen så stor som anges i köpehandlingarna. Finns det bygglov (man kan inte räkna med en komplett kontroll att byggnaderna till 100% följer bygglovet, men om bygglovet säger enplanshus, med där står ett tydligt tvåplanshus så bör det upptäckas). Sådant kan man lätt undersöka själv, och det bör man göra.

Här har varit medlemmar som i efterhand upptäckt att deras tomt som de trodde sig köpa, i själva verket bestod av två fastigheter, och de hade bara köpt den ena. I det fallet tror jag att säljaren var lika överraskad, så det löste sig.

Eller som ett hus vi tittade på för en massa år sedan. Jag såg en konstig pryl på tomten, som jag kände igen från min värnpliktstid. Mäklaren såg min reaktion, och upplyste då att fastigheten bara får köpas av svensk medborgare, och man behöver genomgå personkontroll hos SÄPO för att få köpa fastigheten. Jag frågade aldrig om jag skulle behöva få kontroll utförd på alla besökare också...
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.