A
Går det att ha jord till lampan och dimmer på två olika ställen? Eller det är kanske så man gör? Men går det att ha jord till lampan och inte dimmern?

Det är så att en taklampa saknar jord och den går till en kopplingsdosa 30cm därifrån där det finns jord som 2 andra hål (till andra lampor och uttag) från den kopplingsdosan delar på. Går det att jorda lampan där?

Sedan går det sladdar från den kopplingsdosan till proppskåpet och sedan nedanför det sitter lampknappen till taklampan - också utan jord.

Dimmern är av plast - lampan i metal. Sitter i ett vanlig rum.

Tänker jag fel om man kan jorda lampan där och strunta i dimmern?

Vill få ner tid för elektriken till minimum nämligen. :) Och vara påläst för att inte bli lurad IGEN av en handverkare.

Elektrikern som drog dessa kablar för några år sedan drog aldrig någon jord till taklampan för att de skulle sitta en sån där lampa i porslin där, ifö porslinssockel - som saknar jord. Kan tycka så här i efterhand att han borde dragit jord om man skulle byta lampa? Och framförallt till drimmern? Aja :)
 
Det är inte lampan som styr ifall den ska skyddsjordas, utan det är rummet som styr. Om det är ett gammalt rum isolerat från jord med enbart ojordade vägguttag, då ska heller inte lamputtaget vara skyddsjordat. Så titta dig omkring i rummet.

Jag känner heller inte till någon dimmer som vill skyddsjordas. Man brukar inte dra fram skyddsjord till strömbrytardosor. Detta oberoende av om rummet ha skyddsjordade eller ojordade uttag.

Om du väl behöver en skyddsjordsledare så ska den tas ifrån samma gruppledning som matar lampan med fas och nolla. Den ska inte plockas "från ett annat håll".
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är inte lampan som styr ifall den ska skyddsjordas, utan det är rummet som styr. Om det är ett gammalt rum isolerat från jord med enbart ojordade vägguttag, då ska heller inte lamputtaget vara skyddsjordat. Så titta dig omkring i rummet.

Jag känner heller inte till någon dimmer som vill skyddsjordas. Man brukar inte dra fram skyddsjord till strömbrytardosor. Detta oberoende av om rummet ha skyddsjordade eller ojordade uttag.

Om du väl behöver en skyddsjordsledare så ska den tas ifrån samma gruppledning som matar lampan med fas och nolla. Den ska inte plockas "från ett annat håll".
Stort tack för så snabbt svar! :)

Det är vad jag vet den enda ojordade.

Så här ser dimmern ut - så den ska alltså inte ha jord ens?

En LED-dimmer från MALMBERGS, specifikationer synliga, ojordad utan grön/gul kabel ansluten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skratta inte nu :geek: - gjorde en liten ritning på hur det ser ut:

Handritad elektrisk kretsplan som visar kabeldragning från proppskåp till taklampor och uttag, inklusive en dimmer utan jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hoppas storleken på bilden blir rimlig.. Det går alltså 4 kablar från proppskåpshållet till kopplingsdosan och sedan vidare därifrån till ett flexrör som går till en taklampa + 2 eller 3 uttag (oklart) och ett flexrör till en taklampa och 3 uttag. Och sedan till sist taklampan utan jord. Där alla har samma blåa men där det kommer en svart kabel från proppskåpshållet och blir sedan brun i kopplingsdosan till lampan utan jord. Det är för dimmern som sitter under proppskåpet eller? Så frågan är: kan den gul/gröna sladden användas till jord för ojordade lampan och då behöver inte dimmern någon jord? Kan alltså inte ta många minuter för en elektriker att fixa detta? :)
 
Den avgörande frågan är vad för slags rum det handlar om. Du måste besvara frågan om rummet är isolerat från jord och endast har ojordade vägguttag.

Från centralen har du uppenbart fas, tändtråd, nolla och skyddsjord. Var dessa sedan går vidare framgår inte av din skiss, om det handlar om samma rum eller inte, och om vägguttagen är i skyddsjordat utförande eller inte.

Du ska inte skyddsjorda något innan första frågan är utredd.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Fairlane
I ett rum ska antingen alla uttag (både vägguttag och lamputtag) vara jordade eller också inga uttag. Blandat är fel. Om du har jordade uttag och elektrikern inte jordade lamputtaget för att det satt en porslinslampa för så ska du nog söka efter en annan elektriker den här gången.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Ja allt är som sagt jordat förutom detta - vad jag vet. Allt i hela lägenheten. Finns ett gäng uttag med mera i samma rum som taklampan.

Ja elektrikern var inte den bästa - kryddade faktura med mera. Där av mina frågor nu så jag inte råkar ut för samma sak igen. :)

Så frågan är som sagt: kan den gul/gröna sladden användas till jord för ojordade lampan och då behöver inte dimmern någon jord?
 
MrZero skrev:
Ja allt är som sagt jordat förutom detta - vad jag vet. Allt i hela lägenheten. Finns ett gäng uttag med mera i samma rum som taklampan.

Ja elektrikern var inte den bästa - kryddade faktura med mera. Där av mina frågor nu så jag inte råkar ut för samma sak igen. :)

Så frågan är som sagt: kan den gul/gröna sladden användas till jord för ojordade lampan och då behöver inte dimmern någon jord?
Du behöver dra ut en jord från kopplingsdosan till lampan. Och nej, dimmern behöver inte ha någon jord. Brytare överlag behöver inte ha någon jord då en strömbrytares hölje inte kan exponeras för ström vid ev. felkopplingar osv.
 
B Berrabus123 skrev:
Du behöver dra ut en jord från kopplingsdosan till lampan. Och nej, dimmern behöver inte ha någon jord. Brytare överlag behöver inte ha någon jord då en strömbrytares hölje inte kan exponeras för ström vid ev. felkopplingar osv.
Det du behöver till den dimmern är enbart en fas och en tändtråd. Alltså har du ingen nytta av jord och nolla för funktionen på dimmern. Men om resten av rummet är jordat så är ju ett tips att få fram en jord till taklampa också förutsatt att taklampan INTE är dubbelisolerad.
 
Symbolen för dubbelisolerad ser ut som på bilden.
 
  • Svartvit symbol för dubbelisolering, två kvadrater, en inuti den andra.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MrZero skrev:
Ja allt är som sagt jordat förutom detta - vad jag vet. Allt i hela lägenheten. Finns ett gäng uttag med mera i samma rum som taklampan.
Så samtliga vägguttag och lamputtag (utom just detta) i detta rum är skyddsjordade? Du måste kunna svara säkert på den frågan.

Är allting skyddsjordat så behöver skyddsjord dras fram även till detta lamputtag, om du nu har ett lamputtag, eller om det är en fast ansluten anslutningskabel du har till lampan? På din skiss verkar skyddsjord finnas i takdosan som matar denna lampa. Självklart kan du använda den skyddsjorden. Vet dock inte om jag missar något här, vad som föranleder frågan.

I sedvanlig ordning behöver man även kontrollera att skyddsjorden är fungerande, dvs har kontakt med skyddsjord i elcentralen. Vad har du för mätinstrument till hands?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.