Hej, jag håller på att renovera ett rum i vår kåk från 1890. Är nere i krypgrunden nu som består av ojämnt berg med relativt stora hålighter. Dessa håligheter är idag fyllda med jord, det är blött men ingen lukt. Ovanpå jorden/berget ligger åldersbeständig plast. En snickarkompis sa till mig att jag bör ta bort jorden och ersätta med makadam. Jag kommer bara åt att få bord jorden i det rum jag nu renoverar eftersom trossbotten och bjälklag är borta. Med andra ord kommer övriga delar av krypgrunden fortfarande ha jord i bergets håligheter. Tanken är att göra samma övning när jag kommer till den delen av huset. Vad anser ni om detta? finns det någon risk att det samlas ännu mer vatten i denna delen av krypgrunden?
 
Är det några problem med nuvarande lösning? Typ påväxt eller röta? Om inte så är det väl bäst att inte ändra något?
 
useless useless skrev:
Är det några problem med nuvarande lösning? Typ påväxt eller röta? Om inte så är det väl bäst att inte ändra något?
Ja gammal rötskada på syllen, men klart jag vill få bort så mycket jord som möjligt när jag ändå är där och gräver.
 
Om det är tät plast ovanpå så spelar det inte så stor roll om det är jord, lera eller grus. Känns mest som en massa onödigt arbete.
 
useless useless skrev:
Om det är tät plast ovanpå så spelar det inte så stor roll om det är jord, lera eller grus. Känns mest som en massa onödigt arbete.
Ja det kan jag lova, burit ut ca 50 hinkar med jord idag, segt om detta gjorts förgäves… men tack ändå :)
 
H
Hade en sugbil hem som sög ut all jord hemma hos mig i krypgrunden.

prova först med en balja och skidorna från en snowracer monterad på baljan.
Snöre i båda ändor.
Jag drog in fyllde och sambon drog ut och tömde.

men efter ex antal baljor ringde jag efter en sugbil.
Ett par timmar och 3000 kr så var det tömt.

sen använde jag baljan och drog in gruset med innan vi la plast.
Är väl bra att ha ett kapillärbrytande skikt under plasten istället för jorden.
 
  • Gilla
Petrus1979
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Hade en sugbil hem som sög ut all jord hemma hos mig i krypgrunden.

prova först med en balja och skidorna från en snowracer monterad på baljan.
Snöre i båda ändor.
Jag drog in fyllde och sambon drog ut och tömde.

men efter ex antal baljor ringde jag efter en sugbil.
Ett par timmar och 3000 kr så var det tömt.

sen använde jag baljan och drog in gruset med innan vi la plast.
Är väl bra att ha ett kapillärbrytande skikt under plasten istället för jorden.
Jorden är borta nu, eller det mesta i alla fall. Skall in med makadam nu så får jag fortsätta med andra delen sv grunden när golvet där är borta :) 3000:- lät inte så farligt, hade lätt varit värt det.
 
H
Ja det var värt det alla dar i veckan.
Tänkte göra allt själv men man ska välja sina kamper.
Bättre man gör något som man är effektivare på.
 
P Petrus1979 skrev:
Jorden är borta nu, eller det mesta i alla fall. Skall in med makadam nu så får jag fortsätta med andra delen sv grunden när golvet där är borta :) 3000:- lät inte så farligt, hade lätt varit värt det.
Du får väl fortfarande vatten i skrevorna i berget ,även med kross i dom.
 
J jonaserik skrev:
Du får väl fortfarande vatten i skrevorna i berget ,även med kross i dom.
Jo men tanken är att få vattnet att rinna undan :)
 
H Hallerudsbo skrev:
Ja det var värt det alla dar i veckan.
Tänkte göra allt själv men man ska välja sina kamper.
Bättre man gör något som man är effektivare på.
Skönt att det inte är gjort i onödan då :) så fylla ut med makadam och även ett lager på berget, sen på med ny plast. Kommer finnas områden jag inte kommer åt nu så får bli i senare delen av renoveringen.
 
P Petrus1979 skrev:
Jo men tanken är att få vattnet att rinna undan :)
Hade en stuga med berg under och ca 1 meter fritt. krypgrund mycket vatten, men jag gjorde rent och fyllda hålorna med sten och betong och rann allt vatten rann sedan rakt igenom, klart det rann lite men åkte ut på andra sidan.
 
  • Gilla
Petrus1979
  • Laddar…
P Petrus1979 skrev:
Jo men tanken är att få vattnet att rinna undan :)
Hur ska du få vattnet att rinna undan? Som sagt var blir det lika mycket vatten i gruset som i jorden, men eftersom du täcker marken med plast så har det ingen betydelse.
 
H Hallerudsbo skrev:
Ett par timmar och 3000 kr så var det tömt.
Jag kollade upp sugbil innan jag började handgräva min krypgrund. Bara kostanden för att tömma bilen överskred 3000:-
 
H
useless useless skrev:
Jag kollade upp sugbil innan jag började handgräva min krypgrund. Bara kostanden för att tömma bilen överskred 3000:-
jag hade fördel att jorden dom säg ut tömde dom i en håla hemma som skulle fyllas upp så slapp det.

hade samma folk hemma när jag sög ut spånet på vinden.
Smidigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.