Jag håller på att gräva bort jord för att ersätta en del av dräneringsslangen på grund av skada på slangen. När jag kom ned till slangen upptäckte jag dock att föregående ägare slarvat lite. Det visar sig att istället för sten runtom så ligger det bara ett lager med sten 5-10 cm på ovansidan, medan sidorna och botten består av jord, mestadels lerjord.

Min undran är om det räcker med att gräva bort jorden på sidorna och lägga jord där och på ovansidan, eller om jag måste gräva bort mer jord, ersätta slangen och lägga sten även där? Min första bild visar hur det ser ut.

Jag har för övrigt tittat in i röret vid skadan och den ligger jord i botten, mellan 1-2 cm höjd. Röret är för övrigt 10 cm böjlig slang.

För att kolla längre upp på slangen grävde jag ett provhål, och där är förhållandet liknande, med skillnaden att det ligger ett lager med ca 3 cm fin sand runt röret. Min fråga är även där modet räcker med sten på sidorna och ovansidan eller om det är gräva och ersätta där. Min andra bild visar detta.
 
  • Delvis grävd dräneringsslang omgiven av jord och några stenar, synbart felaktig installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Böjlig dräneringsslang som delvis är synlig i en grävd fördjupning i marken, omgiven av sand och några löv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.