Vill bara ha en snabbcheck så jag inte gör något dumt. Som ni ser på bilden så var den tidigare taklampan endast inkopplad med brun och blå sladd, jorden var i en toppklämma. Är det säkert att koppla jorden i den nya lampan som har en sockerbit för alla 3, eller bör jag skarva vidare med en sladdstump från toppklämman till det nya lampan?
 
  • Eluttag i tak med oskarvade blå och bruna sladdar samt en grön/gul jordningssladd löst hängande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Med 98,6% säkerhet JA! Men jag tar inget ansvar... ;)
 
Haha, redigerade inlägget lite :) borde jag skarva vidare, eller är det bara om jorden också ska användas till något annat?
 
Första steget är att ta reda på att tåten verkligen är jord. Det är osannolikt men inte omöjligt att någon klåpare har använt gulgrön till något annat. Större risk är kanske att den inte är ansluten i andra änden. Om du har något mätinstrument är en enkel kontroll att kolla kontinuitet mot en känd jord.

Om allt är som det ska kan du klippa bort toppklämman och skala på nytt för att ansluta din lampa. Det finns ingen anledning att behålla klämman.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Nä ta bort 2-wagon (verkar ändå sitta dåligt) och stoppa in den på jorden i lampan. Jorden sitter ju redan skarvad i en 4-wago högre upp i dosan.

Troligtvis fanns där ett lamputtag med krok innan någon tog bort den och kopplade in direkt för att de inte orkade köpa en lampkontakt. Den förra lampan behövde endast brun och blå så de ”isolerade” jorden.

Det bästa skulle väl va om du köpte och kopplade på ett lamputtag och sedan kopplade in din nya lampa med en lampkontakt. Då slipper du slå av strömmen och koppla om, när du ska byta lampa nästa gång. Men i coronatider så kan du med gott samvete koppla in direkt.
Men finns det möjligheter att fästa din nya lampa nu när det inte finns nån krok.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
Hmm, ibland undrar jag hur det står till med järnkontoret... Någon krok finns ju inte som du säger. Får bli till att köpa en takdosa närmsta dagarna och köra med kontakt istället antar jag
 
Haha! Man ska aldrig koppla el på bakfyllan brukar jag ha som regel. ;)
 
  • Gilla
Mackan56
  • Laddar…
M Mackan56 skrev:
Hmm, ibland undrar jag hur det står till med järnkontoret... Någon krok finns ju inte som du säger. Får bli till att köpa en takdosa närmsta dagarna och köra med kontakt istället antar jag
Snarast ett lock, dosan sitter ju redan där!

Se upp för att äldre dosor hade en skruv i mitten, locken finns därför i 2 varianter.

Kanske får Du idag rentav den nya moderna "DCL-kontakten", liten platt sak, då behöver du en ny kontakt till lampan också. Det säljs även 10 cm sladd med 3 ledare och färdig DCL-kontakt för att ansluta i lampans sockerbit och stoppa i uttaget i taket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.