Är det obra att jag fått ner ca ett skottkärrslass med jord i bergvärmehålet?
Ok, huset vi köpte för 2,5år sedan har varit lite av en utmaning. Upptäcker massa småfel hela tiden. Jag har aldrig fått veta vart borrhålet är nånstans. Finns inte utmärkt nånstans, förra ägarna hade ingen aning om att dom ens hade bergvärme. Jag har försökt lokalisera hållet utan framgång.
Idag så hittade jag ett halvmeter djupt slukhål på gräsmattan. Började frigöra runt det och till min förvåning så hittade jag bergvärmehålet 50 cm under marken. Där kollektorslangarna går in i foderröret så är det inte helt tätt, det är någon cm springa. Vi har väldigt grunt grundvatten hos oss, typ 1-1,50 meter vad jag lyckats mäta upp själv. Nu har det ju varit en oerhört blöt höst, vinter och vår i Stockholm så just nu verkar grundvattnet ligga ca 50 cm under marken. Så det jag tror hänt är att när grundvattnet stått så högt har det luckrat upp jorden runt hålet så det runnit ner jord och vatten i hålet eftersom det inte varit helt tätt mellan hål och kollektorslang.
Tänker jag rätt? Behöver jag oroa mig för jorden som runnit ner i hålet? Bergvärmen verkar funka bra, ser inget avvikande i driften (än), tror detta hänt inom de senaste tre dagarna. Jag tänkte att jag ska rensa ordentligt runt hålet och täta med fogskum eller liknande. Förslag/ synpunkter?
 
Det är ingenting att oroa sig över! Det bästa är om du kan få på en brummsmanschett som tätar ordentligt mellan foderrör och slangar, men det innebär att slangarna måste delas för att få på den över slangarna med allt vad det innebär (tömning och luftning av köldbärarkretsen).
 
  • Gilla
Rikard Svall
  • Laddar…
B
Fogskum blir inge bra, då tror jag mer på lite byggplast, och en rulle eltejp.

Det är som sagt inga större problem med lite jord i hålet. Det är marginellt bättre med fritt vatten, men i princip en akademisk skillnad, så det är inget jag skulle ligga sömnlös över.

Skönt för dig att hitta kollektorhålet, även om du förmodligen har 0 servicebehov/behov att göra något på kollektorn.
 
  • Gilla
Rikard Svall
  • Laddar…
N NoOne2k skrev:
Det är ingenting att oroa sig över! Det bästa är om du kan få på en brummsmanschett som tätar ordentligt mellan foderrör och slangar, men det innebär att slangarna måste delas för att få på den över slangarna med allt vad det innebär (tömning och luftning av köldbärarkretsen).
Delar slangarna gör jag inte. Tänkte försöka täta på nåt sätt, dra en fiberduk över också så ska det nog funka.
 
N NoOne2k skrev:
Det är ingenting att oroa sig över! Det bästa är om du kan få på en brummsmanschett som tätar ordentligt mellan foderrör och slangar, men det innebär att slangarna måste delas för att få på den över slangarna med allt vad det innebär (tömning och luftning av köldbärarkretsen).
Tack!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.