Har en Jonsered RS 44 som vägrar gå på tomgång helt plötsligt. Började med att jag körde sopatorsk sen när ja tankat så gick de inte längre gissade på skit nånstans så jag plocka upp sugfiltret i tanken och blåste rent de i "motsatt riktning" och likaså de tanklocket har även gjort rent luftfiltret och oljat in med filterolja samt gjort rent tändstiftet och kollat gnistan som va tydlig.

När ja ställer tomgångsskruven i bott så går den kanske 5 sekunder på tomgång och då väldigt ojämt. På högre varv går den som den ska.

Nån med några ideer??
 
Redigerat:
Öppna och rengör förgasaren då du kan ha fått in kondensvatten från tanken när du körde den torr.
 
Samma sorts bränsle som innan?
Om du kör med akrylat (miljöbränsle) så kan det skilja mellan tillverkarna, och om du bytt från 95 till akrylat eller tvärt om kan det skilja...

Att ändå byta tändstift kan hjälpa med, inte alltid det räcker med den gnistan man ser, ett till synes bra tändstift kan vara dåligt...
 
Samma bränsle.

Jag tog min inte speciellt stora skruvarkunskaper och plockade av förgasaren och började plocka isär den och gjorde rent fick ju faktiskt ihop de utan problem också och nu går den men fortfarande lite ojämt och "hostigt" på låga varv men de gjorde den förut också. De kanske kan avhjälpas med ett nytt stift köpt ju med röjsågen med huset och kan tänka mig att stiftet har suttit på sin plats sen 97 då maskinen tillverkades...
 
Du har en skruv på förgasaren märkt med L den kan du justera lågfarts gången. Grundinställningen är att skruva skruven i botten och sedan öppna 1 1/4 varv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.