Har en Jonsered FR 2113 A åkgräsklippare där knivarna har slutat att snurra. I mina ögon ser det ut som att remmen från motorn inte är tillräckligt spänd utan bara slirar. Är min felsökning korrekt, och hur åtgärdar man det i så fall enklast?

 
  • Gilla
addeman66
  • Laddar…
Jag kan tillägga att den är så där slapp efter att jag släppt ner aggregatet i backen.
 
Hittade den här bra filmen om att byta drivremmen. Så kommer beställa en ny och byta. Det borde lösa problemet.

 
S S_B_O skrev:
Jag kan tillägga att den är så där slapp efter att jag släppt ner aggregatet i backen.
Mitt i bild fast på andra sidan kan man skymta en sträckrulle, hävarmen som den sitter på kärvar, finns en smörjnippel på framsidan i bild som du kan trycka fett i.
Saknar du fettspruta så går det med rostlösning också.
 
Redigerat:
  • Gilla
S_B_O och 1 till
  • Laddar…
Likadan spännrulle på min Rider. Ibland får den ha sig en lusing efter att jag släppt ner bordet för att den ska slå till remmen.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
G-83 G-83 skrev:
Likadan spännrulle på min Rider. Ibland får den ha sig en lusing efter att jag släppt ner bordet för att den ska slå till remmen.
Ja det är samma konstruktion på Husqvarna raider. Du har också en smörjnippel som du kan vårda ömt.
 
L L A Axelsson skrev:
Mitt i bild fast på andra sidan kan man skymta en sträckrulle, hävarmen som den sitter på kärvar, finns en smörjnippel på framsidan i bild som du kan trycka fett i.
Saknar du fettspruta så går det med rostlösning också.
Tack för den iakttagelsen! Låter som en rimlig förklaring! Jag avvaktar rembyte och kollar upp sträckrullen först. Återkommer med rapport...
 
galento
S S_B_O skrev:
Tack för den iakttagelsen! Låter som en rimlig förklaring! Jag avvaktar rembyte och kollar upp sträckrullen först. Återkommer med rapport...
På våran Partner var det grader på plåten sträckrullen satt på som kärvade mot klippdäcket.
 
Körde lite 5-56 och bände med en skruvmejsel så lossnade den och nu har mekanismen fungerat var gång.
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.