Hej!

I somras körde Jonsered en kampanj på deras FR 2215 MA där man erbjöd en rabatt på 5 000 kr om man köpte en sådan innan den sista juli.
Fick besked igår att man inte kan leverera förrän nåsta säsong. Detta trots att jag betalt in hela summan. Jonsered erbjuder då i stället en FR 2215 MA 4x4 om lägger till 4 000 kr.
Detta innebär att jag kan köpa denna maskin för 9 500 kr billigare. Är det värt dessa extra pengar för en 4x4?
 
Jag köpte en Jonsered 2215MA i juni, inga som helst problem med leveransen då. Och jag är mycket nöjd med maskinen.
Men för att besvara din fråga, rent affärsmässigt är det en bra deal. Men har man inte nytta av fyrhjulsdrift skulle jag hellre ha en tvåhjulsdriven, dvs mindre krångel och mindre servicebehov.
Men har man backig tomt, vill kunna köra med snöblad eller slunga är det suveränt med 4X4.
Men vart bor du? Kolla annars med någon lokal handlare om de råkar ha en maskin hemma på lager.
Min lokale handlare hade precis fått in ett ex när jag skulle handla, men jag ville ha en i kartong så jag lyckades övertala honom att beställa en maskin från Jonsered direkt hem till mig.
 
Tack för ett snabbt svar Anders! Vi bor i platta Skåne men kommer att använda denna maskin även till att ploga undan lite snö när det väl kommer. Flytta runt jord och annat bråte skall också göras iom denna maskin kom på tal.
Servicen kan jag själv göra på firman så det känner jag inte som ett hinder att ha 4x4.
 
Då har den anlänt! Skall bli kul att testa den under helgen!
 
Grattis! Du lär nog inte bli missnöjd!:)
 
Tystare och mycket smidigare än den Murrey Sentinel 1037/13. Trögstyrd men kan inte förvänta mig annat då det är mer "massa" som skall flyttas där bak. Tyvärr kan jag inte lämna mer recension just nu då den blev ockuperad av frun i huset :)
IMG_1176.jpg
 
Är den trögstyrd så kan swashningen (förhållandet mellan främre och bakre växellåda) behövas ställas in, det kan vara så att ena växellådan går för fort och då river den lite gräs i snäva kurvor. Det är grundinställt från fabrik och brukar vara rätt, men det ska kontrolleras efter 5 arbetstimmar.

Annars kan det ju vara så att den förra var ovanligt lättstyrd också givetvis :)
 
:up:Hehe jag har sån tur att min gumma inte rör mina maskiner, eller otur kanske.
 
  • Gilla
Anders D
  • Laddar…
@ Nonkan
Nej den river inget gräs vad jag kan se men å andra sidan var den andra väldigt lättstyrd!
 
Då är vi inne på den andra säsongen och leendet bara växer.
Efter vi plogat snö (tidvis) denna vinter, har vi använt den att mulcha löv, bära jord, sten och nu under våren att strö ut gödning och kalk. Kört ett par gånger över vår vall med klippaggregatet men känner att den tuffa behandlingen förra säsongen kräver antigen nya blad eller slipning av de befintliga.

Hur gör ni med era blad? Nya eller slipar ni dom?
 
Jag har några omgångar och byter beroende på vad som ska klippas. De bästa till fingräsmattan och de sämsta till slyklippningen på våren.
 
Anders D skrev:
Då är vi inne på den andra säsongen och leendet bara växer.
Efter vi plogat snö (tidvis) denna vinter, har vi använt den att mulcha löv, bära jord, sten och nu under våren att strö ut gödning och kalk. Kört ett par gånger över vår vall med klippaggregatet men känner att den tuffa behandlingen förra säsongen kräver antigen nya blad eller slipning av de befintliga.

Hur gör ni med era blad? Nya eller slipar ni dom?
Tjena!

Det är bara att slipa dem, skruva loss alla tre blad, rengör knivarna ordentligt innan, och sen slipar du på bänkslipen.
har du ingen bänkslip att tillgå, spänn fast bladet i skruvstäd och på med vinkelslipen utrustad med slipskiva. Viktigast är att man kör snabba tag så man inte bränner stålet, och att man såklart tar lika mycket på båda sidor. Jag brukar kolla balansen genom att hänga kniven på en mejsel genom centrumhålet och se att den balanserar jämt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.