Har en Jolly Round 350 som jag har 5st fönster-spottar anslutna till.
Försöker få push-dimringen att funka men absolut ingenting händer när jag trycker på återfjädrande strömknappen. Inkoppling enligt följande:
En hand håller en Jolly Round 350 dimmer med anslutna kablar för elinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Orange är tändtråd som kommer från den återfjädrande strömbrytaren.
Brun är obruten fas. Blå är nolla.
På bilden är obruten fas och nolla anslutet via lampsladd - endast temporärt under inkoppling.

Allt lyser fint. Men absolut ingenting händer när jag trycker på strömbrytaren.
Vad gör jag för fel?

Jag har mätt med multimetern och säkerställt kontinuitet från strömbrytaren fram till Jollyn - inga problem.

Manual till jollyn
https://www.elbutik.se/dokument/IM00259_JollyRound350mA_sv_201504.pdf
 
Visst har du fasen inkopplad i brytaren också? Samma fas alltså.

Mina jolly har hängt sig någon gång. Då har jag fått trycka snabbt ett par gånger för att den ska vakna.
 
Jag håller med fgo, kan du ta en bild som är mer utzoomad så man ser att du verkligen kopplar rätt.
Du måste ha samma fas och nu ser vi inte om du hämtar fasen i lampsladden från samma inkommande fas som du har till din strömbrytare...
Jag tror du förstår vad vi menar.
 
fgo fgo skrev:
Visst har du fasen inkopplad i brytaren också? Samma fas alltså.

Mina jolly har hängt sig någon gång. Då har jag fått trycka snabbt ett par gånger för att den ska vakna.
Brun är alltså obruten fas. Så den går inte via strömbrytaren. På vilket sätt bör den göra det?
Men när man trycker in strömbrytare så går ju ström fram i orange.
Tycker att jag kopplat i enlighet med manualen., även om bilden visar två jollys parallellt.

Schematisk illustration av koppling för två LED-drivdon med 350 mA, ej via strömbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T tobbbias skrev:
Jag håller med fgo, kan du ta en bild som är mer utzoomad så man ser att du verkligen kopplar rätt.
Du måste ha samma fas och nu ser vi inte om du hämtar fasen i lampsladden från samma inkommande fas som du har till din strömbrytare...
Jag tror du förstår vad vi menar.
Det är samma inkommande fas till uttaget där lampsladden är inkopplad, och strömbrytaren som tändtråden är kopplad till.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Enklast för dig, om du vill testa just jollyn, är att hämta fasen från strömbrytaren och sen också använda strömbrytarens tändtråd. Då vet du att du använder samma fas.
 
D Daaaaaniel skrev:
Det är samma inkommande fas till uttaget där lampsladden är inkopplad, och strömbrytaren som tändtråden är kopplad till.
Då borde det fungera om den är hel(y)
 
Är dina spottar dim-bara då?
 
T tobbbias skrev:
Enklast för dig, om du vill testa just jollyn, är att hämta fasen från strömbrytaren och sen också använda strömbrytarens tändtråd. Då vet du att du använder samma fas.
Det är samma fas.
Låt oss säga att jag var väldigt.... närvarande när "en elektriker" drog såväl slang som kabel.
Det är en hel nyinstallation, inte komplettering av befintlig.
 
D Daaaaaniel skrev:
Det är samma fas.
Låt oss säga att jag var väldigt.... närvarande när "en elektriker" drog såväl slang som kabel.
Det är en hel nyinstallation, inte komplettering av befintlig.
Haha, Jag tror dig. Ville bara försöka ta bort första felkällan...
 
7ender
Har du koll på hur du kopplar i brytaren?

”Strömbrytaren ska vara bruten i sitt viloläge och sluta endast när man trycker in den återfjädrande vippan.”
Från en annan tråd.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
7ender 7ender skrev:
Har du koll på hur du kopplar i brytaren?

”Strömbrytaren ska vara bruten i sitt viloläge och sluta endast när man trycker in den återfjädrande vippan.”
Från en annan tråd.
Har mätt kontinuitet med multimeter för att säkerställa att kretsen bara är sluten strömbrytare trycks in.
 
  • Gilla
7ender
  • Laddar…
Mät spänningen mellan Push och N på drivern, för att säkerställa att kopplingarna är korrekt gjorda och fungerar.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.