Mina föräldrar har styckat av tomten och sålt huset till mig. Planen är att bygga ett mindre hus på den avstyckade tomten.

Men nu har grannarna satt sig helt på tvären ( den ena grannen var vi snälla mot när de byggde nytt och godkände allt de ville) så från den första ansökan har vi fått flyttat och sänkt huset och carporten. Så då godkände kommunen och vi fick bygglov eftersom de inte tyckte de var för stora avvikelser från detaljplanen.

Men nu har grannarna överklagat till länsstyrelsen och vi vet inte om vi vågar bygga ändå, för grannarna har inte så mycket att gå på tycker vi:

Granne nummer ett vill att vägen till tomten som nu är 4,05 m ska bli breddas till 4,5 m för de vill att en häck som står på vår tomt ska vara kvar. De problemet är nu ur världen eftersom vi har sågat ner den nu.

Men granne nummer två vill att huset absolut inte får vara närmare än 4,5 m från tomtgränsen och de gäller även taköverhänget och en trappa till groventren. Men vad jag har förstått så om man har max 50 cm taköverhäng så räknas de från väggen och entren räknas inte heller, eller gäller de bara huvudentren?

Sen så klagar de på carportens placering, men den går inte att flytta någon annanstans, kan man skita i att bygga någon, blir de då godkänt eller måste man ha en godkänd bygglov på en ändå?
 
Taköverhäng tror jag räknas in vid avstånd till gräns. Däremot så räknas det inte i byggnadsytan om det inte ett onormalt stort överhäng. Entre trappa vet jag inte hur man räknar.

Carport eller garage tror jag inte att man nrukar ha någpt krav på att det måste finnas. Så ev. kan nu ju bryta ut det nu, och sedan ansöka om det senare och ta striden då. Då slipper ni att får försening av huvudbyggnaden. Men det kanske ni bör kolla med handläggaren.
 
Men jag har för mig att jag läst någnstanns att om man har max 50 cm taköverhäng så räknas de från väggen.

Angående carporten så hoppas jag att man kan göra så också, men jag har hört någonstanns att man måste ha den inritad även om man inte bygger.

Vi ska till komun på tisdag och träffa någon handläggare, får väll se vad han har att säga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.