Jag funderar på att byta jobb bil. Jag har idag en Transporter som är hög o lång som är otroligt trött. . Visst är de bra med ståhöjd men bilen är ändå ganska trång där bak så med alla verktyg lastade kan man inte jobba i den.* Dessutom är förarplatsen inte gjord för folk över 130cm.

Därför funderar jag på en pickup tex hilux och ett stort skåpsläp typ 4x2m. Då funkar det att familjen åker med ibland och när det bara är små jobb klarar man sig med bilen.

Alternativt två är en ny skåpbil dock inte en hög men lång.

Någon som vet hur förarplatsen är i dem nya transporterna?

Är de praktiskt att ha en pickis o nästan alltid ha släpet med sig?* Idag har jag ett galler släp med ofta.

Jag sysslar med fönster, dörr byten, trädgård, tak mm
 
Någon som funderat på att gå från skåpbil till pickup?

Finns det några alternativ till VW?
 
Tycker det är lite tråkiga bilar.

Vad sägs om en sån här?

0803_8l_01_+2007_ford_f750+left_side_view.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tycker det är värdelöst med en pickup av hilux-modell. höga lyft för att få upp och ner saker och väldigt litet utrymme, Ett långpass måste t ex läggas på diagonalen. Sen måste du ha med dej släpet så fort du ska ha med dej större saker eller hämta något. I stort sett alla bilfabrikanter har ju skåpbilar så det är bara att avsätta en dag och åka runt och provköra. Sen om du ska ha den som firmabil så är det ju mer förmånligt att välja pickup men då skulle jag ha valt en med fyrkantigt skåp. Inte vackra men lägre lasthöjd och större volym.
 
ullberg
Om vi ändå är inne på det spåret och nosar så är det väl en Marauder man ska ha:
paramount-marauder-11.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om man föredrar att vara lite diskret har jag en kompis (egentligen elektriker men gör förvånande många snickeriuppdrag) som står i begrepp att köpa ny bil så vi har pratat lite om det. Där går tankarna bort från Pickis + ev. släp just för att slippa lasta om (om du någonsin åker utan släpet kan man väl ge sig på att det man vill ha med sig ligger i släpet). I ditt fall borde det väl vara ännu tydligare, om du någonsin behöver köra något stort, typ fönster måste det väl bli onödigt krångligt med ett skåpsläp (som dessutom är fullt med verktyg), lättare då med ett öppet / galler tänker jag. Dock har ju en väl vald pickis (separat flak) fördel när det gäller momsen.

Han har funderat mycket på en Transporter (lång men ej hög), och även om jag inte var med när han provkörde sa han att komforten var bra, dock ville han bestämt ha komfortvägg (för att få lite bättre benutrymme är det väl?). Han har också kollat lite på Vito, tydligen ska rostproblemen vara under kontroll nu för tiden. Han vill nämligen ha 4wd och då är det väl i princip dessa som gäller (viton kan man dessutom få med automat i kombination med lilla dieseln, ~140, vilket lockar för honom), eller finns det fler?

/U
 
Noseone skrev:
Tycker det är lite tråkiga bilar.

Vad sägs om en sån här?

[bild]
Har provat en sådan, vilket monster. Jag tror bara det finns en i sverige

Vito går bort då den är liten. Ska man ha skåpbil kan det lika väl va stort.

Håller med andra att man kommer att '' alltid '' behöva något som ligger i släpet. För att motverka det idag så är min bil extremt full och ändå händer det att saker ligger i garaget när man behöver dem.
 
ullberg
M.Kristensen skrev:
Vito går bort då den är liten. Ska man ha skåpbil kan det lika väl va stort.
De finns båda i ett par olika varianter... Nu har jag aldrig jämfört dem sida vid sida, men vilket mått är det som Viton halkar efter på? Höjden kanske? (ärligt intresserad så jag kan vidarebefordra till min kompis):
Transporter:
Skärmavbild 2013-10-11 kl. 08.42.25.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vito:
Skärmavbild 2013-10-11 kl. 08.42.40.png
/U
 
Har själv en hilux 2012:a som jobb bil, beror ju på vilket yrke man har, men för mig funkar den fint ! Hade gärna haft en dubbelhytt dock, blir gärna kaos där bak

Fönster, dörrbyten, trädgård, då hade ja satsat på en större bil, skåpmodell
 
Nu är jag kontorsråtta så jag har inga erfarenheter att bidra med men vad sägs om en lätt lastbil? Då har du full ståhöjd inne i lastutrymmet och borde till och med kunna ha en mindre verkstad där. Och ett vanligt släp kan du hänga på. Lastbilen.se hyr ju ut renault master med 22 kubik arbetsutrymme och tre sittplatser. Tror även man kan välja till bakgavellyft. Kanske det skulle fungera med något sådant? Är ni tre i familjen ryms alla, och du får gott om plats att transportera dörrar och fönster.
 
Redigerat:
ullberg
pelpet skrev:
Nu är jag kontorsråtta så jag har inga erfarenheter att bidra med men vad sägs om en lätt lastbil? Då har du full ståhöjd inne i lastutrymmet och borde till och med kunna ha en mindre verkstad där. Och ett vanligt släp kan du hänga på. Lastbilen.se hyr ju ut renault master med 22 kubik arbetsutrymme och tre sittplatser. Tror även man kan välja till bakgavellyft. Kanske det skulle fungera med något sådant? Är ni tre i familjen ryms alla, och du får gott om plats att transportera dörrar och fönster.
Och sen inreder man den så här:

http://www.youtube.com/watch?v=iuhDERZbBeY
 
Lastbil med skåp har jag kollat på men de är snordyrt och klumpigt att köra runt med.

Får ta en runda till handlarna o provköra.
 
ullberg skrev:
De finns båda i ett par olika varianter... Nu har jag aldrig jämfört dem sida vid sida, men vilket mått är det som Viton halkar efter på? Höjden kanske? (ärligt intresserad så jag kan vidarebefordra till min kompis):
Transporter:
[bild]

Vito:
[bild]
/U
Viton är låg i skåpet.
 
buspojken skrev:
Har själv en hilux 2012:a som jobb bil, beror ju på vilket yrke man har, men för mig funkar den fint ! Hade gärna haft en dubbelhytt dock, blir gärna kaos där bak

Fönster, dörrbyten, trädgård, då hade ja satsat på en större bil, skåpmodell


Vad jobbar du med?
 
Det var väl jag som var skyldig till skåpdiskussionerna. Och efter att ha sett videon blir jag ju sugen själv också. Inte för att jag vet vad jag ska ha den till, men ändå.

Den här pärlan för för 70' ex moms skulle nog bli en perfekt mobil verkstad. Det borde inte vara alltför mycket elektronik i en sån heller så det är inte så mycket som kan gå sönder. Den kan nog gå i 15 år till. Gott om reklamplats på sidorna också.

Här är en nyare, mindre kärra utan lyft för 200' ex moms.

Stora, klumpiga och tröga - javisst. Men är det ett problem på jobbet? Och framförallt - skulle du kunna effektivisera ditt jobb med ett sånt här fordon? Isåfall kanske du kan ta ut en högre timpenning av kunderna, antingen per timme eller genom att jobba med fastpriser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.