Jag ska slutföra ett mur- och stenläggningsprojekt med att fixa till alla toppstenar till muren. Det behöver göras en hel del snitt i olika vinklar eftersom muren svänger på flera ställen. Jag har provat med en ordentlig motorkap men får inte snitten särskilt vackra och raka (vertikala). Jag behöver alltså ett stativ eller en jigg. Toppstenarna är för övrigt i betong, 75 mm höga och snitten blir som mest 30 cm.

Det finns fina stenkapar med stativ att hyra men de väger 100 kilo och kräver att jag fixar släpkärra och bökar en hel del med transporten. Jag tycker att det borde gå lika bra med följande lösning...

1) jag hyr en sådan här:
kapmaskin-hand-m.vatten-150mm-453.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2) Jag tar en lastpall och lite regelvirke och snickrar glatt ihop en sådan här pjäs:
130628 kapsåg stativ.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilden är alltså från sidan. Regelvirket är det röda. Det blå är en spännrem som jag förankrar i något stabilt. Själv skulle jag sitta till vänster i bild och mata på stenarna. Vattnet och dammet sprutar åt höger i bild.

Det lilla problemet är att om kapen sliter sig så sitter jag i skottriktningen. Nu borde inte en diamantklinga "hugga" och jag tänker mig att den blå spännremmen åtminstone ser till att kapen inte rusar rakt mot mig om olyckan är framme utan det blir i så fall en lustig dans i sidled, och hyrfirman får höra en ny historia när jag lämnar tillbaka de sorgliga resterna.

Vad tror ni, är detta fullständigt vansinne?
 
Svar; Ja
Kommentar; hur stabil tror du själv att den skulle bli.
Mitt svar, betydligt sämre en om du gör det på fri hand.
Kommentar, När du skall skära på fri hand så skär med marginal så kan du "putsa" stenen till önskad storlek och vinkel. Har själv kapat mängder av betongsten Benders Megawall så jag vet att det fungerar på frihand. Eller hyr en stenkap även om du tycker det är bökigt för din lösning är ingen lösning på det resultat du vill få.
 
  • Gilla
Sailorman
  • Laddar…
Jag tror den skulle bli mycket stabil på grund av gyroeffekten av den roterande klingan. Jag har ju använt en likadan på fri hand redan och därför tror jag att jag vet vilka krafter det blir och åt vilket håll.

Problemet jag hade med kapen på fri hand var främst att snitten inte blev exakt vertikala. Det kanske skulle gå att sätta fast ett vattenpass på kapen, det har jag inte provat.
 
Personligen tycker inte jag sten ska vara perfekt! Men de är jag :)
 
Kan du inte ta med stenarna till uthyraren i stället?

:)
 
Lite svårt att förklara men senast jag kapade megastone, de är 15 cm höga, tog jag en lastpall och skruvade på en bit plyfa på långsidan av pallen. Satte den jäms med kortsidan av pallen och den stack upp 15 cm ovanför ovansidan. Såg till att den var i vinkel med pallens ovansidan.
Sedan la jag stenen på pallen och lät ena biten sticka utanför och kapade efter kanten på plyfan. På så sätt blev de vertikala snitten vinkelräta.
En annan jigg man kan göra, som jag har gjort ibland när jag ska kapa mycket marksten. Gör som en låda, utan kortsidor, där du kan sticka in stenen i och låter ena ändan sticka utanför lådan. Då har du 2 st "hjälplinjer" att kapa efter.
Däremot tror nog inte det finns nåt i världen som skulle få mig att sitta framför den tingesten du ritat....
 
  • Gilla
Sailorman
  • Laddar…
Ska nog prova det där med plywood eller en regel utmed pallens långsida. Inte för att jag är feg men det blir mindre att snickra :)
 
kap med stativ kostade 600+moms på cramo gick att ta i bmw x5 iaf
 
Så här blev det:

2013-07-08 13.41.35.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ger hyfsat stöd, så de flesta snitten har blivit som som de skulle.
 
Skicka nu skissen du ritat till Stephen King. Han kan skriva en hel bok med din första konstruktion i huvudrollen... ;):eek:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.