Hej,
Fick nyligen en Jordfelsbrytare installerad och skulle testa den i dag och trycket på test knappen men det hände inget, så jag höll in knappen någon sekund och då small det till lite grann och blixtrade och JFB gick. Skall det bli så?
 
Nej, det låter som det är något fel. Hur fungerar den nu efteråt? Beter den sig likadant?
 
Ja det fungerar som vanligt,
 
Vad kan de va för fel?Skall de bli någon effekt när man testar mer än att den skall lös ut?
 
En normal jordfelsbrytare ska inte göra något annat än att slå ifrån då man trycker på testknappen. Inga blixtar, inget dunder.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Okej,
 
Mikael_L
Inga blixtar och sånt.
Men dessutom ska den lösa ut omdedelbart då testknappen trycks in. (Efter max 30mS, dvs 0,3 tiondels sekund, en tidsfördröjning du inte kan upptäcka).
 
Nej, så ska det inte vara. Den JFBn verkar inte frisk. Du får ta hem elektrikern igen och få den kollad.
 
O
Testar man inte jfb efter att man installerat den? Det skulle jag gjort... konstig elektriker... Eller så har felet dykt upp efteråt... men det låter skumt...
 
En JFB ska bryta i princip omedelbart när man trycker på testknappen och utan blixtrande. En liten mekanisk "smäll" är dock normalt när mekaniken "slår till" och bryter strömmen. Så, som Bo säger, låt en elektriker kolla upp den för den verkar inte OK.
 
Jag har sammanfogat 2 identiska ämmne. Något inlägg ser därför ut att ligga lite fel ordning.

Snälla, inga dubbelpostningar.
 
Maxtiden är 300 ms 0.3 sekunder för JFB i de här fallen. Alltså i praktiken omedelbart och inget man ska lägga märke till.
 
Mikael_L
GK100 skrev:
Maxtiden är 300 ms 0.3 sekunder för JFB i de här fallen. Alltså i praktiken omedelbart och inget man ska lägga märke till.
OK, sorry jag skrev fel tid.

Och det var inte första gången jag angett fel tid, minns jag nu .... :surprised:
 
När han hade varit här och monterat den så testade jag den och det fungerade och jag såg ingen blixt då.Skall ringa dom till veckan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.