Måste en nyinstallerad värmepump ha jordfelsbrytare? Inte om den bör nu utan måste den?
 
Om pumpen är fast ansluten så finns inga krav på att den måste skyddas av en JFB. Det är uttag som kräver detta skydd. Om det är en pump med frekvensomriktare så kan den dessutom kräva en dyr JFB av typ B. JFBn kan ersättas av omsorgsfull installation.
 
Så om kunden promt vill ha pumpen med stickpropp så ska det vara jfb typ b?
 
Ja.

Det finns ett läge till där JFB är krav. Om VPn placeras i ett badrum. Där skall all el vara skyddad av jordfelsbrytare, även ledningar som passerar badrummet i väggen.
 
Jag har förstått att det är vanligt att man lägger värmepanna utanför jordfelsbrytaren för att inte ett avbrott någonstans i huset ska leda till att värmen försvinner. Förekommer tydligen även att kylskåp ligger vid sidan om JFB.

Man kan ju annars tänka sig ett scenario där en kass julbelysning utomhus löser ut jordfelsbrytaren när man är bortrest och gör hela huset strömlöst. När man kommer hem en vecka senare har alla vattenledningar i huset frusit sönder.
 
CHEMAS skrev:
Så om kunden promt vill ha pumpen med stickpropp så ska det vara jfb typ b?
Kanske bäst du själv läser de regler som finns i föreskrifterna ELSÄK-FS 2008:1, 4 kap, 4§, annars får du förklara omständigheterna lite mer.

Elinstallationsreglerna utökar kravet i föreskrifterna med uttag för allmänbruk i andra lokaler än bostäder, plus en rad specifika fall som badrum etc.
 
Bo.Siltberg skrev:
Om pumpen är fast ansluten så finns inga krav på att den måste skyddas av en JFB. Det är uttag som kräver detta skydd. Om det är en pump med frekvensomriktare så kan den dessutom kräva en dyr JFB av typ B. JFBn kan ersättas av omsorgsfull installation.
Är du säker på detta? Det kanske är olika i olika standarder men vad jag vet är det inte tillåtet att ansluta med stickpropp om produkten kan generera DC-ström i skyddsjorden (vilket är anledningen till jfb typ B).
 
Ja, jag är säker på samtliga fyra meningar i mitt inlägg, vilken av dem du nu menar. Var o en kan dock utvecklas lite.

Ifall en sådan pump får anslutas med stickpropp finns inte med bland det jag skrev. Har inte hört talas om att det skulle vara ett förbud mot det du nämner men det är ju inte otroligt. Det skulle då utesluta CEE-don för i stort alla motorer med FO!?
 
Min information kom egentligen från EN 61800 så det är inte relevant för värmepumpar men däremot för frekvensomriktare. Så det kan ju skilja. Tyvärr har jag inte standarden här och det var ett par år sen jag läste den men jag tycker mig komma ihåg att det inte var tillåtet med stickproppsanslutna prylar som krävde jordfelsbrytare typ B. Däremot krävdes det bara en liten skrivning vid plinten om det var för fast anslutning. Detta är i sig lite spännande för det antyder att en elektriker som ska sätta in en jordfelsbrytare måste titta på varenda fast installerad pryl innan han väljer typ A eller B. Gör han det?

Men det kanske inte gäller i industrimiljö, det har jag inte koll på. Så där kanske det är ok att koppla in vad som med CEE-don.
 
Angående inlägg ovan så behöver man ju inte ha VP eller frys utan jordfelsbrytare för att säkerställa att inte maten tinar eller kåken kallställs. Det går ju alldeles utmärkt att sätta en egen jordfelsbrytare till frysen eller VP t.ex.
 
Jo jag ser att IEC 61800-1 nämner detta om "beröringsströmmen" i PE överstiger vissa värden. Det kanske finns fler villkor i texten, om det är intressant för tråden kanske jag läser lite mer. Anvisningarna för just denna VP bör ge svar vad som gäller i detta fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.