Jag ska så småningom lägga om golvet i hallen och kommer köra på elektrisk golvvärme för enkelhetens skull. Det är en äldre kåk så det finns ingen JFB just nu (förutom i badrum på övervåning där golvvärme också finns) så hur gör man enklast för att ansluta golvvärme?

Kommer självklart anlita en elektriker men vill mest bli på det klara av vad jag behöver köpa in. Jag fick tips här tidigare av någon medlem att köpa en infälld jordfelsbrytare, finns det någon skillnad på denna jämfört med en "riktig" som man sätter centralt?

Tänker på en sån här alltså:
http://www.elko.se/jordfelsbrytare-uttag/jordfelsbrytare-typ-a-rs-article1338-668.html

Fördelen är väl att det blir betydligt enklare att använda ovanstående antar jag? Kan man ansluta den till befintlig fas/jord/nolla som finns dragna till taklampa tillexempel genom att använda anslutningsklämmor (typ wago) eller måste man dra nya trådar från centralen?

Kommer troligen köra på den här golvvärmen:
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...for-tra-och-laminatgolv-43-cm/p-940658-940659

Tack på förhand!
 
tommib
Det är ingen skillnad funktionsmässigt på den JFBn och en DIN-monterad variant.

Du kan montera den på en befintlig gruppledning och skydda bara värmegolvet. Vid en snabb genomläsning av manualen verkar inte folien behöva någon jord heller. En JFB behöver sitt namn till trots inte heller någon jordledare för sin funktion. I manualen är det inritat jordledare på ingångssidan men inte på den skyddade sidan vilket är lite märkligt. Jord skadar inte men är som sagt inte strikt nödvändigt.
 
  • Gilla
berisen
  • Laddar…
Ebecos folie är dubbelisolerad så den behöver ingen jord.
Hör gärna med elektrikern innan du köper material, hen kanske kommer med tips och råd som är bättre än vad du får här. Dessutom vill elektrikern kanske jobba med märken som hen är van vid.
 
  • Gilla
berisen
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Det är ingen skillnad funktionsmässigt på den JFBn och en DIN-monterad variant.

Du kan montera den på en befintlig gruppledning och skydda bara värmegolvet. Vid en snabb genomläsning av manualen verkar inte folien behöva någon jord heller. En JFB behöver sitt namn till trots inte heller någon jordledare för sin funktion. I manualen är det inritat jordledare på ingångssidan men inte på den skyddade sidan vilket är lite märkligt. Jord skadar inte men är som sagt inte strikt nödvändigt.
Kanske dum fråga, men oavsett så borde jag väl fortsätta på spåret med att installera JFB när det gäller golvvärme? Eller menar du att eftersom den är dubbelisolerad och inte behöver jord så är även en JFB "onödig"? Tänker att eftersom det är ett hallgolv så kommer det ju vara en del vatten och fukt där stundvis så det känns ju tryggt att säkra utifall det blir något fel? :)
 
tommib
Ja, du ska fortsätta med spåret att installera JFB. Det är en god idé oavsett och dessutom kräver tillverkarens anvisning att du har en.
 
  • Gilla
berisen
  • Laddar…
Frågan är varför du inte försöker få in en JFB för hela anläggningen istället.
 
  • Gilla
berisen och 1 till
  • Laddar…
Det är en bra fråga. Det är absolut tänkt att det ska bli så så småningom så det kanske är lika bra att ordna det direkt. Ska kolla på det där, vad det är för prisskillnader för jobbet och sådär.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.