Jag råkade komma åt testknappen på en jordfelsbrytare (varpå den löste ut som den ska) och nu är den kvar i intryckt läge hur jag än bär mig åt så jag kan inte återställa den. Är det jag som inte förstår hur man ska återställa den eller är det något fel?
 
Kan du inte fixa den, byt ut den. Är det en enda elpryl i huset du vill vara säker på att den funkar korrekt så är det jordfelsbrytaren.
 
Det är inte knappen du ska återställa utan brukar vara så att du ska manövrera brytaren uppåt ifall den pekar nedåt.
Finns även en annan variant där brytaren är kvar i sitt läge med en indikering visar att den är från, i detta fall ska du dra den först nedåt sedan uppåt.

Funkar inte detta kan det vara att du har jordfel eller så har fjädern kanske gått sönder.
 
Jo, jag kan "flippa upp" brytaren, men den fastnar inte i detta läge, vilket verkar naturligt eftersom testknappen är fast i intryckt läge (=konstant jordfel). Jag tänkte att man kanske måste bryta strömmen fram till jordfelsbrytaren eller något för att den ska poppa ut igen. Men den kanske helt enkelt är trasig då. Det är på en motorvärmarstolpe ute så den har säkert pinats hårt av väder och vind.
 
Ja, det låter som att den är trasig, men har du testat att trycka ner brytaren ordentligt först innan du fäller upp den igen? Har sett att jordfelsbrytarna i en del motorvärmarstolpar är lite besvärliga eftersom man måste fälla den åt "fel" håll innan det går att återställa. Har dock inte tänkt på detta med testknappen, så din kanske är sönder.
 
prova att pilla ut knappen med nageln eller nåt, eller knacka på JFB'n så kanske knappen poppar ut, men i vilket fall så bör den bytas.
 
Vilket märke på JFB?
 
Malmbergs säkert. Hah :D

//Patrik
 
Men JFB kan ta slut, min första blev sådan efter ett jordfel, ville inte fastna i tilläge.
Protte
 
är den från JFB tidens begynnelse (början på 90 talet) så är det ett ännu större skäl att byta den, då det troligtvis är en typ AC som inte känner av likströmspulser, samt att de äldre är mindre driftsäkra vid åska.
en malmbergs idag är säkert pålitligare än en hager -92:a
så på det området har ju utvecklingen gått till det rätta, det är först när det tillkommer en USB port på JFB'n som utvecklingen börjar bli för invecklad.
 
Jag råkade ut för en jfb i en byggcentral, som det var något knep med att återställa, om man skulle trycka upp den lite extra för att den skulle låsa, eller flippa den åt fel håll eller liknande, Jag lessnade på att stå i geggan och uslas med brytaren, och ringde elfirman å sa att dom kunde ta tillbaks sitt sk-tskåp, och komma ut med ett nytt, varpå det dök upp en kille och flippade tillbaks brytaren och blängde på mig... Jä-la elektriker..:)
 
jag tror GARO...
 
Mäster skrev:
Jag råkade ut för en jfb i en byggcentral, som det var något knep med att återställa, om man skulle trycka upp den lite extra för att den skulle låsa, eller flippa den åt fel håll eller liknande, Jag lessnade på att stå i geggan och uslas med brytaren, och ringde elfirman å sa att dom kunde ta tillbaks sitt sk-tskåp, och komma ut med ett nytt, varpå det dök upp en kille och flippade tillbaks brytaren och blängde på mig... Jä-la elektriker..:)

säkert ner hela vägen sedan upp igen.. garo har det...:mad:
 
Electrocuted:

Va, att kasta bort den dyra fina shweitziska JFB, 600 spänn och moms på det.


Nja, jag hade en hager liggandes, den andra JFB funkar fortfarande och löser ut då morsans strykjärn pajar ihop (tror det är 3 järn som strukit med).

INGEN av mina 13 JFB har tjuvlöst, det har ALLTID funnits en orsak.
Men en gick inte att återställa.

Protte
 
Testknappen är ju kvar i intryckt läge så den är kortsluten och därmed ska det ju inte gå att flippa upp switchen. Jag vet inte vad det är för märke, men ska kolla. Grejen med att trycka den nedåt ska jag testa, det kanske är det man ska göra för att testknappen ska ploppa ut. Som sagt, det kanske inte är något fel på den utan bara jag som inte förstår hur man ska manöverera den... Men annars blir det en ny.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.