Hej!
Vore det fel eller finns det några nackdelar med att använda JFB även som huvudströmbrytare, dvs skippa huvudströmbrytare i ett elskåp där allt går genom JFB?
 
J
Det vore säkert fel, korkat, dumsnålt och farligt.
Troligen är de flesta jordfelsbrytare inte godkända som frånskiljare vid arbete. Dessutom skulle inte jag vilja slita på jordfelsbrytaren i onödan (från- / tillslag). Sedan är det väl ingen höjdare att ha en gemensam jfb för hela centralen.

Av vilken anledning skulle man vilja skippa en riktig huvudbrytare?
 
Jag tänkte ha en gemensam JFB till centralen i garaget.

Fördelen skulle väl vara att det blir en enklare installation, men det kanske inte är så stor skillnad...
 
Dessutom är det inte tillåtet att ersätta huvudbrytarens funktion med en jordfelsbrytare enligt elsäkerhetsverkets föreskrifter.
 
Ok, då vet jag! Tack!
 
Joakim-E skrev:
Dessutom skulle inte jag vilja slita på jordfelsbrytaren i onödan (från- / tillslag). ?
där har du fel! för man SKA motionera din JFB, genom att trycka på testknappen med jämna mellanrum så att delarna får röra på sig, annars kan den bli trög och kanske inte löser ut vid max 30mA när det gäller.
 
Mikael_L
injonil, är centralen en undercentral?

Nu känner jag inte till reglerna kring huvudcentraler och undercentraler.
Men hur är det, krävs det huvudbrytare i en UC? Det går ju att bryta i huvudcentralen istället. Eller ta ur säkringarna...

Sen vet jag inte om det är någon ide att strunta i huvudbrytaren.
Köper du en färdigkopplad central så ingår det redan huvudbrytare. Annars är det inte speciellt mycket merarbete och kostnad att sätta in en HB.
 
Från stolpen går två ledningar från samma säkringar, en till garaget och en till huset. Så jag skulle inte kalla det för undercentral.

Nu löser det sig faktiskt på ett annat sätt. När jag byter elcentral så tänkte jag även flytta den en bit och behöver då skarva den grova kabeln från stolpen. Tänkte göra det genom att sätta in en sådan här: http://www.elbutik.se/product.html?product_id=110857&search_page=. Då får jag skarvning och brytare på samma gång! Och när elen är bruten blir det HELT utan el i skåpet så att man kan peta med sina feta fingrar hur som helst :)
 
Är Jordfelsbrytaren godkänd som huvudbrytare så är det bara att köra på!
Tycker dock det är en nödlösning, men kan vara bra för att spara plats..
 
Och vilken JFB har ett godkännande som huvudbrytare?
 
elmont skrev:
Och vilken JFB har ett godkännande som huvudbrytare?
Precis. Jordfelsbrytare har oftast ingen egen brytförmåga.
Det är b.l.a därför man bör ha en försäkring före jordfelsbrytare i lite större centraler...
 
Redigerat:
Jordfelsbrytaren har förmåga att bryta normal belastning. Om inte så vore det inte så mycket mening med en jordfelsbrytare. Den mycket större kortslutningsströmmen hanteras av kortslutningsskydd. En huvudbrytare behöver inte kunna bryta kortslutningsströmmen.

Frågan i det här fallet är om jordfelsbrytaren uppfyller de kriterier som behövs för en huvudbrytare. Utan att veta detaljerna antar jag att man minst behöver den vanliga "tillförlitlig indikering av brytning".
 
Och inte minst en "tvingande" brytning
 
E
jag skulle inte sätta en jfb för två fastigheter
utan en för varje, för garage det löser nog oftare än en bostad
gamla maskiner typ borrmaskiner svetsar m.m
sen som sagt de är INTE godkända som huvudbrytare
 
elmont skrev:
Och vilken JFB har ett godkännande som huvudbrytare?
GARO har en sådan!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.