I fredags när min fru stod och lagade middag på spisen samtidigt som ugnen var igång blev det plötsligt strömlöst i huset.
På med pannlampa och ner till säkringarna där jag ser att JFB löst ur samt två faser till spisen.
Provade att slå på dem igen och spisen samt ugnen hoppade igång igen.
Däremot ger varmluftselement nu ingen värme.
Över och undervärme fungerar och fläkten snurrar.
Dessutom är temperaturlampa släkt oavsett vad du ställer temperaturvredet på.

Skruvade idag bort plåten på baksidan för att inspektera om jag såg några tydliga tecken på vad som var trasigt men inga brända kontakter eller liknande. Tittade också på elementet inne i ugnen utan att se något konstigt.

Spisen är en Cylinda SIB 5162 KVE

Jag tänkte skicka efter ett nytt värmeelement och byta själv, men fungerar på om det är något annat fel eftersom temperaturlampan är släckt.
Kan man fysiskt se om värmeelement är trasigt?
 
delux delux skrev:
I fredags när min fru stod och lagade middag på spisen samtidigt som ugnen var igång blev det plötsligt strömlöst i huset.
På med pannlampa och ner till säkringarna där jag ser att JFB löst ur samt två faser till spisen.
Provade att slå på dem igen och spisen samt ugnen hoppade igång igen.
Däremot ger varmluftselement nu ingen värme.
Över och undervärme fungerar och fläkten snurrar.
Dessutom är temperaturlampa släkt oavsett vad du ställer temperaturvredet på.

Skruvade idag bort plåten på baksidan för att inspektera om jag såg några tydliga tecken på vad som var trasigt men inga brända kontakter eller liknande. Tittade också på elementet inne i ugnen utan att se något konstigt.

Spisen är en Cylinda SIB 5162 KVE

Jag tänkte skicka efter ett nytt värmeelement och byta själv, men fungerar på om det är något annat fel eftersom temperaturlampan är släckt.
Kan man fysiskt se om värmeelement är trasigt?
Det går att mäta med instrument.
Låna ett eller ta med elementet till en elektriker så gör han det på 1 minut.
 
  • Gilla
delux
  • Laddar…
A
delux delux skrev:
I fredags när min fru stod och lagade middag på spisen samtidigt som ugnen var igång blev det plötsligt strömlöst i huset.
På med pannlampa och ner till säkringarna där jag ser att JFB löst ur samt två faser till spisen.
Provade att slå på dem igen och spisen samt ugnen hoppade igång igen.
Däremot ger varmluftselement nu ingen värme.
Över och undervärme fungerar och fläkten snurrar.
Dessutom är temperaturlampa släkt oavsett vad du ställer temperaturvredet på.

Skruvade idag bort plåten på baksidan för att inspektera om jag såg några tydliga tecken på vad som var trasigt men inga brända kontakter eller liknande. Tittade också på elementet inne i ugnen utan att se något konstigt.

Spisen är en Cylinda SIB 5162 KVE

Jag tänkte skicka efter ett nytt värmeelement och byta själv, men fungerar på om det är något annat fel eftersom temperaturlampan är släckt.
Kan man fysiskt se om värmeelement är trasigt?
symptomen är ju v-luftelementet.
om du tar bort plåten framför så brukar man kunna se om elementet är av eller fått en onormal böj eller bula
 
electroluxaren skrev:
symptomen är ju v-luftelementet.
om du tar bort plåten framför så brukar man kunna se om elementet är av eller fått en onormal böj eller bula
Jag plockade bort plåten men kunde inte se något fel. Chansar nog och beställer ett värmeelement och hoppas på det bästa.
 
A
delux delux skrev:
Jag plockade bort plåten men kunde inte se något fel. Chansar nog och beställer ett värmeelement och hoppas på det bästa.
annars mät så vet du
 
  • Gilla
Daniel 109 och 2 till
  • Laddar…
Instämmer med föregående talare. Du verkar ju inte dra dig för att fixa grejer(y), och om du inte redan har en multimeter, köp en!
Du kommer ha nytta av den vid fler tillfällen.
 
  • Gilla
delux
  • Laddar…
Multimeter införskaffad och enligt min mätning är värmeelement trasigt. Får Overload och ingen summerton när jag mäter mot kontakterna.
Nytt värmeelement är beställt och ska hämtas ut imorgon.
Återkommer med resultatet när det är bytt i fall fler får liknande fel.
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Nu är värmeelement bytt och varmluftsugnen fungerar igen. Det hela var klart på 10 minuter.
Däremot lyser fortfarande inte lampan på värmevredet men det hörs att termostaten klickar till när rätt värme uppnått så det får vara.
90 kr för värmeelement + en multimeter för 499 kr kostade det.
För ett par dagar satt jag med ångest och letade ny induktionsspis för 8 000-10 000 kr. Lycka
 
  • Gilla
Bangan och 3 till
  • Laddar…
delux delux skrev:
Nu är värmeelement bytt och varmluftsugnen fungerar igen. Det hela var klart på 10 minuter.
Däremot lyser fortfarande inte lampan på värmevredet men det hörs att termostaten klickar till när rätt värme uppnått så det får vara.
90 kr för värmeelement + en multimeter för 499 kr kostade det.
För ett par dagar satt jag med ångest och letade ny induktionsspis för 8 000-10 000 kr. Lycka
Nu har jag aldrig bytt något värmeelement, men 90 kr för det var bra mycket billigare än jag trodde det skulle kosta! Särskilt med så snabb leverans! Var köpte du det?
 
Genom kontakter fick jag tag på det från Elektroskandia. Beställt på eftermiddagen och kunde hämta dagen efter.
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.