Hej,

Jag har nyligen installerat en JFB och det arbetet flöt på bra och ingenting som löste ut JFB vid driftsättning. Hela anläggningen ligger med JFB.

Nu skulle jag koppla in en taklampa som inte varit inkopplad under tiden JFB varit i drift och döm om min förvåning när hela kåken slocknade då jag skruvade i glödlampan (hade kopplat in själva armaturen utan lampa i). Armaturen har fungerat bra innan, IKEA från -08.

Lamputtaget sitter kopplad till en infälld dimmer (modell 90-tal tror jag).

Var skulle ni börja leta? Är det självklart att det är dimmern? Kan det vara felkopplat? Tips på saker att felsöka är uppskattat. Har multimeter och isolationsmätare (50-1000V) till förfogande.

Vill veta om jag ska köpa ny dimmer direkt eller om det kan vara något annat som spökar (så jag inte står med ny dimmer och utlöst JFB i onödan).

Bild på dimmer med inkopplingar kommer upp till kvällen.
 
Kan vara att nolla och jord är förväxlade i lampan och/eller dimmern.
 
ampz skrev:
Kan vara att nolla och jord är förväxlade i lampan och/eller dimmern.
Jag minns att jorden inte var ansluten till dimmern (men det finns jord i dosan den sitter i).

I lampan finns ingen jord dragen.
 
Det kan INTE vara fel på dimmern om JFB löser. Det måste vara felkopplat eller skada på någon ledning.
 
mycke_nu skrev:
Det kan INTE vara fel på dimmern om JFB löser. Det måste vara felkopplat eller skada på någon ledning.
Jag tycker det ser ut som att dimmern sitter 1 poligt och bara är kopplad med fas och tändkabel (ska ta en bild sen så kan man se hur det sitter), så det var det jag hade på känn.

Var ska jag leta härnäst då? Ska jag skruva ner lamputtaget och kolla kanske?
 
Ja, det är en bra idé. Löser det inte då så ligger felet i lampan eller i nollan.
 
Skadad tändtråd och jordade pansarrör?
 
jarlen84 skrev:
...slocknade då jag skruvade i glödlampan...
Slocknade kåken precis då så är det sannolikt så som ampz säger i #2.
Har du gamla färger som röd i huset?
 
Problemet löst, det var felkopplat i lamputtaget. Det var jord i det hålet jag fick in kontakten...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.