Hej
Har fått ett intermittent problem att JFB löser ut efter ett tag när ugnen blivit varm.
Händer inte varje gång vilket gör det lite svårt att felsöka.

Lite inne på att värmeelementen i ugnen ställer till det.
Jag har mätt mellan både nolla fas och jord(alltså ytterhöljet på själva elementet), och när de var varma är inte oändlig motstånd till jord.
Hur många Mohm kan anser vara ok, 5 10 20? Eller är allt utom OL inte acceptabelt?

Misstänker att ugnen är droppen som får JFB att lösa ut, då jag har div kontakter kopplat utomhus
 
Ofta så blir det inte riktig galvanisk kontakt mellan värmetråden och jord. När du mäter med multimeter så lägger den ut en provspänning på typ. 5V. Det kan då se ut som helt avbrott, eller hög resistans.

Men vid normal drift har du 230V där, då blir det överslag. El "hoppar" ungefär 1 mm/ 1000V, i vacuum. lite lägre spänning i luft, och ännu lägre om det finns en yta för strömmen att gå över, även om ytan är isolerande.

Detta använder man en isolationstestare (Megger) för att mäta. Den gör samma jobb som en multimeter, men den lägger ut 250-1000V provspänning.

Jag hade liknande fel på vår förra spis, det var svårt att mäta även med en isolationstestare, för när jag behövde koppla loss trådarna från elementet innan jag mätte, och fick de svalna i mer än ca 30s så försvann felet.
 
Ok, vad är acceptabelt mätvärde om jag skulle mäta med en megger?
 
Glömde tillägga att vid ett tillfälle löste JFB och säkringen ut när jag STÄNGDE av ugnen. Då hade jag stängt alla säkringar innan och aktiverade varje säkring en i taget. Då höll sig allt igång tills jag som sagt stängde av ugnen.
Skitskumt minst sagt
 
OCH det kan vara fel någon annan stans i anläggningen som visar sig då man tex slår på en tung belastning som tex en ugn, så det är inte säkert att felet sitter i ugnen.
 
P p950nlu skrev:
Ok, vad är acceptabelt mätvärde om jag skulle mäta med en megger?
Om jag minns rätt så anses 500 kOhm som OK. Men för att jfb skall lösa ut så måste du ha mindre än ca. 8 k.

I praktiken kan nog se det som att även om du har någon megg så finns ett fel man bör åtgärda.
 
P p950nlu skrev:
Hej
Har fått ett intermittent problem att JFB löser ut efter ett tag när ugnen blivit varm.
Händer inte varje gång vilket gör det lite svårt att felsöka.

Lite inne på att värmeelementen i ugnen ställer till det.
Jag har mätt mellan både nolla fas och jord(alltså ytterhöljet på själva elementet), och när de var varma är inte oändlig motstånd till jord.
Hur många Mohm kan anser vara ok, 5 10 20? Eller är allt utom OL inte acceptabelt?

Misstänker att ugnen är droppen som får JFB att lösa ut, då jag har div kontakter kopplat utomhus
Felet var att det undre värmeelement var trasigt.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.