Hej!
Håller just på att få installerat en helt ny central men det fungerar inte som det ska.

Problemet är att jordfelsbrytarna löser ut när strömmen bryts. Jag har två jfb men de är inte kopplade efter varandra. Jag har även ett gäng energimätare inkopplade både före och efter jfb. Brytaren löser ut även utan last, med alla säkringar avslagna. När strömmen är på och alla säkringar tillslagna fungerar det men då huvudströmmen bryts faller brytarna, ibland en ibland bägge.

Jag en bekant som är elektriker som sköter installationen men han körde fast och skulle återkomma senare. Med det sagt hoppas jag slippa anklagelser om hempuleri, det är inte det det handlar om.
 
Är händer samma sak om en JFB är avslagen redan innan strömmen bryts?
 
Lägg upp lite bilder, dels på kopplingen runt huvudfbrytaren, noll och jordskenan och huvudbrytaren.

Det låter som en felkoppling. Kolla framförallt hur noll ledaren i mätare efter jordfelsbytaren är kopplad.
 
Om den ena redan är bruten när jag bryter huvudströmmen så bryts även den andra om det var så du menade. Första JFB sitter efter huvudbrytaren och den andra sitter efter en andra brytare för elvärmen.
 
Ja, min första gissning är att något är felkopplat.
Nollorna efter bägge JFB kanske har kontakt någonstans.

//Patrik
 
Redigerat:
Man har dribblat bort sig med jord, nollor och skenor, det är lätt att göra någon tankevurpa med flera jordfelsbrytare i samma central.
 
koppling.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här kommer de inkommande faserna iaf.
Ska kolla hur det ser ut med nollan, ganska trångt och svårt att se, vet inte om ett foto säger så mkt.
.
 
Jag det där ska ju gå att få till men det gäller som sagt att man håller reda på sina nollor, jord å inkommande PEN...
 
Bägge JFB får nollan från den gulgröna plinten och skickar vidare den till den blå. Bägge trefasmätarna får sin nolla från den blå plinten.
Är det inte skumt att allt funkar tills dess att strömmen bryts??
 
Den blå plinten? Du måste väl ha minst två blå plintar om det är två jordfelsbrytare? I annat fall är det högst troligt det som är felet.

En sak till. Elmätarna som sitter före jordfelsbrytarna har nollan tagen efter jordfelsbrytare. Eller missförstår jag dig?
 
Redigerat:
Finns där två jordfelsbrytare ska det finnas TVÅ blå nollplintar, en till varje jfb, annars blir det knas...de grupper som matas av resp jfb ska gå till sin jfbres nollplint, blandas det löser än den ena, än den andra...
Den första mätaren ska ha sin nolla från den gulgröna plinten, den för värmen ska ha sin nolla från den nollplint som hör till den jfb...


Korrigering: Eftersom jag nu ser att båda mätarna sitter före resp jfb så båda ha sin nolla från jordskenan!!
 
Redigerat:
Har ju väldigt svårt att tro att din kompis är elektriker om det ligger till som du skriver, chansar du med detta och det blir fel får det dyra konsekvenser i bästa fall..
 
Jag skrev lite slarvigt, sorry =)
Ja, det finns två göna plintar och två blå och JFB är kopplade till var sin. Mätarna är kopplade till var sin BLÅ.
Säger Avemo och Fotografen samma sak om nollan till den första mätaren. Den hämtar sin nolla från den (första) blå plinten, dvs efter JFB, är det det som är felet?
Borde inte det i så fall även gälla mätare två, att den ska hämta nollan på sin gröna plint?
 
Slugge skrev:
Har ju väldigt svårt att tro att din kompis är elektriker om det ligger till som du skriver, chansar du med detta och det blir fel får det dyra konsekvenser i bästa fall..
Ge dig nu och bidra med något konstruktivt istället.
 
Redigerat:
Ingen mätare får ta nolla via blå plintarna efter JFB om din skiss stämmer, om det är så har du med största säkerhet felet där. Ta nolla för mätningen före JFB. Och detta för att mätarna sitter före, skulle de sitta efter JFB tar man nollan på närmast föregående JFB.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.