Hej !

Har fått ett litet problem med en strömbrytare som skulle kopplas till spottar under överskåpen till köket .

jag har en nolla fram till spottarna och även tändtråd från strömbrytarn men får det inte att fungera så fort jag sätter på strömbrytarn (trapp) då går jordfelsbrytaren är det nåt som är galet i centralen då kanske ? när jag mäter fasen och nollan är det bara 12v kan ju tilllägga att jag har inkommande fas i L på strömbrytarn oxå och mäter jag inkommande fas med en annan nolla då har jag 230v snälla varför går jfb:n ? bara problem tack sålänge
 
5
Nollan emot jord nånstans på vägen till centralen, eller i.
 
tack almost blir att skicka hit elektrikern på måndag
 
  • Gilla
50procent
  • Laddar…
5
När nollan du har till spottarna mot en annan nollan som du mätte emot å fick 230v . Du bör ha nära noll i ohm
 
5 AlmostDwarf skrev:
När nollan du har till spottarna mot en annan nollan som du mätte emot å fick 230v . Du bör ha nära noll i ohm

stämmer almost
 
Har du 12V fas-nolla är det något som inte är som du tror.
 
  • Gilla
bara problem !
  • Laddar…
5
Om du mäter nollan till armaturen mot jord, vad har du då?
 
5 AlmostDwarf skrev:
Om du mäter nollan till armaturen mot jord, vad har du då?
nada noll
 
5
Vilket det ska, det du skulle behöva göra är att koppla loss båda fas å nolla till den gruppen i centralen å mäta igen. Men det är nåt en elektriker ska göra.
Ev utföra en meggning också
 
5 AlmostDwarf skrev:
Vilket det ska, det du skulle behöva göra är att koppla loss båda fas å nolla till den gruppen i centralen å mäta igen. Men det är nåt en elektriker ska göra.
Ev utföra en meggning också

tack som attans almost jag börjar där får jag fråga vad en meggning inebär ?
 
tommib
Är det du som har kopplat? Ta en bild,
Om du inte hade problem innan inkopplingen så skulle jag säga att det är felkopplat någonstans.
 
5
Btw när du har mätt var har du mätt 12 v?
 
5
Alltså är det när brytaren har varit avslagen å du mäter emot plintarna på armaturen eller nolla och fas innan brytare
( fas innan brytare å nolla, iom att jfb går när du slår till brytaren)
 
Redigerat:
5
bara problem ! bara problem ! skrev:
tack som attans almost jag börjar där får jag fråga vad en meggning inebär ?
Isolationsmätning, dvs man mäter med en hög spänning men låg ström å kollar om man får överslag nånstans i anläggningen
 
5 AlmostDwarf skrev:
Btw när du har mätt var har du mätt 12 v?
jag mätte mellan fas och nollan där gav den 12v
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.