Hej,

Jag har en strömbrytare som såg dålig ut, köpte en ny och skulle byta ut den. Skruvade ur aktuell propp. Mätte med multimeter - det fanns ingen spänning någon stans och lampan gick inte att tända. Tog bort den gamla strömbrytaren. Det visade sig finnas lite fler ledningar bakom och en torix satt löst. Pillade för mycket, den föll av. Åkte och köpte en ny toppklämma, klippte och skalade fram ny koppar. Då löser JFB. Mäter, ingen spänning på, inte i resten av gruppen heller. Slår till JFB men den löser ut direkt. Skruvar ur alla andra proppar en efter en men det går inte att slå till JFB, inte ens när alla proppar är ur och huvudbrytaren är av. Bestämmer mig för att göra färdigt strömbrytaren så ingen råkar dra i trådarna, kopplar ihop med wago och in med den nya strömbrytaren. Skruvar i alla proppar, slår till huvudbrytaren och JFB. Allt funkar igen.

Vad kan det bero på? Min JFB har aldrig löst sedan jag fick den installerad, därför tror jag inte det finns några stora jorfel i vanlig drift. Hur kan en JFB lösa ut utan att strömmen är på?
 
Låg nolla och jord ihop?
Räcker med det för att jfb ska lösa
 
  • Gilla
Ragnar_AT och 1 till
  • Laddar…
Det vet jag inte, men jag tror inte det. Det var noll jag fick sätta en ny koppling på, resten satt i sina respektive klämmor.

Hur fungerar det när JFB löser om jord och noll får kontakt när det inte finns någon ström?
 
Under vissa omständigheter så kan den det.

Jordfelsbrytaren mäter ström in i anläggningen och jämför med ström ut ur anläggningen. Lite förenklat, om det går 1A in på fasledaren, så skall det gå 1A ut i nollan (detta blir lite mer komplicerat med trefas, låt oss bortse från det just nu).

OM det "fattas" ström så löser jordfelsbrytaren. Den "saknade" strömmen kanske går igenom dig när du får en stöt.

Det innebär att om nollan och jord ligger i kontakt med varandra, så kommer en del av den ström som går i nollan att välja vägen ut via jord istället. Då kommer att att fattas ström i nollan, jämfört med fasledaren. Jordfelsbrytaren löser ut.

Detta kan då bara hända om det går ström i nollan.

I ditt fall var allting brutet, det borde inte gå någon ström i nollan. Men antag att din nolla även går till en annan central, kanske tom. ett annat hus. Det går där en stor ström i nollan, då kommer nollan även hos dig att ha lite högre potential än jord, så om du får en kontakt mellan jord och nolla, så kommer det att gå ström bakvägen in via din nolla och läcka över till jord där de ligger ihop. Den strömmen mäts av jordfelsbytaren, det finns ingen ström i fasledaren, det är alltså skillnad i ström, och jfb löser ut.
 
  • Gilla
Ragnar_AT och 2 till
  • Laddar…
Hm, jag fattar inte hur jord och noll kunde få kontakt men, låt säga att det var så, jag kan ha missat något. Har inga undercentraler men det finns ett förråd som ligger före centralen, där finns en lampa som är kopplad direkt på huvudsäkringsskåpet. Jag är ganska säker på att det var släckt. Men är det inte så att huvudbrytaren bryter både fas och noll? Hur kan det läcka ut spänning i anläggningen då? Kan det ha med statisk elektricitet att göra? Eller kan det vara någon pryl i huset som plötsligt laddar ur via noll - typ som en kondensator?

Det här kanske inte är vikigt, jag vill bara ta del av er rutin så att det inte är ett tecken på något fel. Händer det att JFB löser ut när strömmen är bruten i en anläggning som är i OK skick så är det bra att veta. Tack för att ni delar med er.
 
Funderar fortfarande på detta. Hur är det, bryter huvudströmbrytaren i centralen även noll? Om noll är bruten i centralen, hur kan då ström läcka ut på noll och få JFB att lösa ut?
 
nä noll och jord bryts inte i centraler.
 
  • Gilla
Ragnar_AT och 1 till
  • Laddar…
Aha, då förstår jag. Jag trodde noll bröts, men inte jord.

Finns det något sätt att isolera sin egen anläggning från utifrån kommande "störningar" på nollan?

Om någon har tid - hur är det möjligt för ström - eller är spänning mer korrekt? - att leta sig från grannens anläggning till min?

Kan det någonsin vara farligt att hantera nollor, alltså med sin egen fas bruten?

Frågan har inget med trådstarten att göra, utan är mest av nyfikenhet.
 
Nä normalt inte då du inte delar din nolla med någon annan. Det normala är faser och "jord" till en fastighet.
 
  • Gilla
camelspin
  • Laddar…
Njaa.. Nollan farlig. Det kan man tänka sig i vissa felsituationer. Men det blir då mer ett hyptetiskt resonemang. Och troligen såpass ovanligt att man kan bortse från det.

Men ett hypotetiskt scenario.

Antag att PEN (kombinerad jord och nolla) i elnätet har gått av. Så att dit hus, och typ. 5 till tappat förbindelsen med elnätets jord och nolla.

Men i ditt hus har du kontakt med jord via rörledningar i metall som går ut i "äkta jord".

De andra husen som drabbats av bortfallet har inkommande plastledningar. Deras skyddsjord och nolla i huset saknar helt kontakt med äkta jord.

De här 5 husen har dock kontakt med jord via dina rörledningar. Strömmen i nollan från de här 5 husen går via det stympade elnätet till ditt hus. Där går de via en klen jordledare till din varmvattenberedare, som via rörledningarna har kontakt med äkta jord. Då kan man dels få en farligt hög ström i din 1,5 kvmm jordledare till VV beredaren. Dels kan det bli farligt om du får för dig att byta ut din beredare, och kopplar ur ledningarna. Eller kanske ännu farligare, om du skruvar isär vattenkopplingen som leder vatten till beredaren. Ett rejält tag om två skiftnycklar på var sin sida om kopplingen, och när kopplingen går isär, så går strömmen från 5 hus genom dig, eller rörmockaren.

Det här vore extremt osannolikt.
 
  • Gilla
camelspin
  • Laddar…
Tack för bra svar.

Men i ett normalfall, med fungerande PEN, vart kommer spänningen i nollan från som med helt bruten fas löser JFB vid kontakt med jord?

Borde inte en sådan spänning, hur den nu uppkommer, snabbt neutraliseras via PEN istället för att leta sig upp till en bortmonterad strömbrytare hemma hos mig - och på något mystiskt sätt neutraliseras via jordledaren istället och lösa JFB?

Jord i en strömbrytare? Jag måste öppna och kolla en gång till.
 
Jo strömmen leds bort. Men ström i en ledare ger alltid ett spänningsfall. Så om spänningen faller till 0V vid elverket, så kan det vara någon volt en mil därifrån. Den volten driver i så fall ström alla vägar den kan hitta mot jord.

Ett specialfall är när du har en kortslutning. Antag att du har elektrisk häcksax. Du råkar klippa i kabeln, så kabeln fastnar. men det blir inte kontakt med fas direkt. Du börjar lirka loss kabeln, du håller i "svärdet", och då kommerfas i kontakt med knivarna, som du håller i.

Då blir det en kortslutningsström, kanske 1000A (troligen lite lägre). Någonstans matas 230V in på ledningen, där kortslutningsströmmen kommer tillbaka till elverket är det 0V. På vägen har du ett spänningsfall på 230V. Det gör att du kommer att ha ungefär halva spänningen vid kortslutningen, det är halvvägs mellan matning och slutpunkten. Svärdet du håller i blir spänningsförande med ca 115V. Och det kan gå en rejäl ström igenom dig mot jord, om det är lite fuktigt i marken också. Efter några 10dels sekunder kommer säkringen OCH förhoppningsvis jordfelsbrytaren att lösa ut. men under de tiondelarna kommer det att kännas väldigt obehagligt, och direkt livsfarligt om inte skydden löser ut.
 
  • Gilla
camelspin
  • Laddar…
C camelspin skrev:
Jord i en strömbrytare? Jag måste öppna och kolla en gång till.
Du kan väl passa på att ta en bild på strömbrytarens baksida där kablarna är monterade samt en bild in i dosan när brytaren är lös. Så kanske det går att se om något skulle kunna vara "knas". Fler ögon ser mer än ett par......
 
C camelspin skrev:
Det visade sig finnas lite fler ledningar bakom och en torix satt löst. Pillade för mycket, den föll av. Åkte och köpte en ny toppklämma, klippte och skalade fram ny koppar.
Det är inte så enkelt att du har nolla, fas och skyddsjord "tillgängliga" i dosan bakom strömbrytaren och av misstag råkat koppla ihop nolla och skyddsjord?
 
Lossar man NOLLSKRUVEN på centralen så ska nollan vara skild från jord om det inte är ett femledarsystem för då får man lossa inkommande nolla i centralen.
Det här gör man naturligtvis bara i felsökningssyfte OCH bara om man vet vad man sysslar med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.