Hej,

Kom hem från min semester och ser att JFB till mitt garage har löst ut, visste att det hade varit ett riktigt kraftigt åskoväder veckan innan över området samt nedslag intill.

Trycket upp JFB och det går fint, timme senare så löser den ut, jahopp konstig.

Pluggade ur allt jag har i garaget såsom 1 element, robotgräsklipparen,

Drar upp JFB och fungerar nästan i 1 dag innan den går igen då med allt urkopplat förutom armaturen som sitter på garaget väggar (svår att "plugga" ur)

Detta borde försäkringen kunna täcka då det verkar som jag skall ta hem en elektriker för en säker och korrekt felsökning?! eller någon som har tips?

Tack
 
Som sagt att kalla dit en elektriker låter bra. Det behöver felsökas med isolationsprovare.
 
Jag hade ett liknande fenomen. Problemet dök upp varje gång det regnade ute. Spårade felet till en stolplykta på tomten, fukten fick ström att gå mellan fas och jord.
 
Sedär, kanske är så att aramturen på garageväggen utsida kanske behöver ses över

tack
 
Om problemet började när ni var bortresta så är det ju inte ni själva som orsakat det, utan det är någon annan yttre händelse. Då är det ju lätt att misstänka antingen stora mängder regn som trängt in i någon dosa, eller en överspänning som orsakar överslag. Då det inte heller går att identifiera någon elapparat som kan ha gått sönder så ligger felet troligen i den fasta installationen. Så det är nog en god ide att låta en elektriker titta närmare på detta och isolationsmäta anläggningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.