Försökt få jordfelsbrytarfunktionen i min personskyddsautomat att lösa ut genom att lägga ihop nolla och jord. den löser inte! vad är fel?är det fel?

Har i garaget en 2-polig personskyddsautomat dvs en jfb med inbyggd automatsäkrings funktion inkopplad. I kapslingen till denna ligger fas och nolla inkopplad på inkommande sida och på utgående sida går nolla och fas till ett antal vägguttag. i kapslingen är även jord+jordbiledare sydda på en separat plint vidare till uttagen.

När jag skulle koppla in en kompressor som matas från ett skyddat uttag som jag fick för mig att testa jfb-funktionen och la således nollan till jord, men inget hände! borde den inte ha löst?
 
Nej jordfelsbrytaren löser ut när ström från fasen inte längre flyter tillbaka i nollan i samma omfattning som det flyter ut ström. Tex när fasen kommer åt jordningen. Du får alltså ström tillbaka genom jordningen eller till jord någon annan väg istället för via nollan.:D
 
Den kan lösa om det finns andra belastningar på och impedansen mot jord är tillräckligt låg för att det ska smita ut några mA genom nollan mot jord.
 
var någonstans lade du ihop nolla/jord? För övrigt låter ju inkopplingen korrekt och intern funktionstest har du väl med en knapp på modulen? Fungerar den och inkopplingen är rätt så är ju allt grönt. Annars finns det billiga spänningsprovare som löser ut jfb som en baggis. medvetet eller omedvetet :)
 
Har du ingen last så löser den inte vid hopkopplad nolla/jord. En billig spänningsprovare eller en liten glödlampa fas-jord är det enklaste för att göra en snabbkoll på jfb. 30 mA är knappt sju watt.
 
Fotografen skrev:
Har du ingen last så löser den inte vid hopkopplad nolla/jord. En billig spänningsprovare eller en liten glödlampa fas-jord är det enklaste för att göra en snabbkoll på jfb. 30 mA är knappt sju watt.
jo precis som du säger så måste ju nån last på för att överhuvudtaget skapa läckström som löser JFB-funktionen, när jag gjorde testet låg en 11w lågenergilampa och lös och jag trodde det skulle räcka. Det gjorde det dock inte och därav huvudbry och forum inlägg.
men därefter kopplade jag in en 100watts slip-mus och gjorde samma test igen, och vips så löste jfb-funktionen ut!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.