Hej, hur går man tillväga för att en jordfelsbrytare på 30mA som vanligtvis löser inom 300ms istället ska lösa inom 200ms?
 
  • Instruktionsbilder för test av jordfelsbrytare, scheman, mätinstrument och varning för fördröjd utlösningstid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det inte så att detta är max tid innan utlösning? Vilket gör att många säkert löser fortare än 200mS och de är även godkända på dessa ställen det står om.
 
  • Gilla
MBL19
  • Laddar…
De som jag har testat löser oftast på under 30 ms vid 1x utlösningsström.
Gränsen för godkänt är 300 ms
 

Bästa svaret

Jag finner ingen grund för vad Voltimum påstår där. Vem är författare till denna presentation? Max 300 ms gäller vid märkutlösningsströmmen, 30 mA i detta fall. Om det nu finns JFBer som är extra snabba vid denna ström, då ligger de troligen mer nära 0 än 200 ms... Men alla(?) dagens JFBer är störsäkra vilket jag tror innebär en kort fördröjning (som de inte specar). Inte ens type G som är korttidsfördröjd brukar ange fördröjningen.
 
  • Gilla
Smurfen1337 och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag finner ingen grund för vad Voltimum påstår där. Vem är författare till denna presentation? Max 300 ms gäller vid märkutlösningsströmmen, 30 mA i detta fall. Om det nu finns JFBer som är extra snabba vid denna ström, då ligger de troligen mer nära 0 än 200 ms... Men alla(?) dagens JFBer är störsäkra vilket jag tror innebär en kort fördröjning (som de inte specar). Inte ens type G som är korttidsfördröjd brukar ange fördröjningen.
Tack, tänkte om man kanske överdimensionerar ledningar för att korta ner utlösningstiden.
 
Det påverkar inte utlösningstiden för en JFB. En kortslutning handlar om 300 A, inte 30 mA. En felström på 30 mA kan man få med kroppen som motstånd. Utan det är JFBn interna egenskaper som i så fall skiljer här, och 200 ms är som sagt inte snabbt.
 
Mikael_L
Och hur hittar man en JFB som garanterar max 200mS till trip?
De jag kan köpa följer ju EN 61008, och så är det med det ...

Jag tror det är nys det som står där från Voltimums sida, annars kan jag inte installera JFB på skolor, dagis och jordbruk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.