När infördes krav på JFB på elektrisk golvvärme i våtrum resp. källare?
 
I våtrum var det överhuvudtaget inte tillåtet med elvärmegolv innan jordfelsbrytaren kom. Man körde då med transformator och lägre spänning. Möjligt att det fanns 230V golv som kördes via isolationstransformator, det är ungefär lika säkert.
 
hempularen skrev:
I våtrum var det överhuvudtaget inte tillåtet med elvärmegolv innan jordfelsbrytaren kom. Man körde då med transformator och lägre spänning. Möjligt att det fanns 230V golv som kördes via isolationstransformator, det är ungefär lika säkert.
Varför finns inte den lösningen nu? JFB + transformator måste ju vara överlägset mest säkert. Man får väl koppla JFB på sekundärsidan och använda en tvåpolig. (EDIT: Precis som att den vanliga JFB är kopplad efter den senaste transformatorn i elförsörjningskedjan.)
Om man använder en personskyddsautomat så kan man ju få ner strömmen ytterligare. Fria radikala eltankar från min sida...

Mitt nästa elvärmegolv kommer att vara kopplat från rakapparatuttaget.

(EDIT: Jag vet om att det finns lågspänningselvärmegolv - fantastiskt ord. Det var JFB-lösningen och eventuell PSA som jag gick igång på.)
 
Redigerat:
Njaa en transformator som klarar effekten är en klump i storleksordningen 50kg eller så. Nu med modern teknik borde man iofs kunna göra en switchad tranformator ungefär som de man har till 12V spottar.
 
Som en på Hager sa när jag disskuterade JFB, med dagens regler för värmegolv i våtutrymme med vattentät kabel, förläggning under tätskikt och inkopplad JFB så är det fan omöjligt att begå självmord i duschen.

Trafo till slingan är ingen rolig historia att ha......
 
-MH- skrev:
När infördes krav på JFB på elektrisk golvvärme i våtrum resp. källare?
Är det 230V golvvärme har det alltid varit krav på jordfelsbrytare!
 
Ifö skrev:
Varför finns inte den lösningen nu? JFB + transformator måste ju vara överlägset mest säkert.
Finns en sak som är ännu säkrare: Inget värmegolv alls...!
 
I mitt kök och matrum finns värmegolv som inte föregås av jordfelsbrytare. Innebär det att det är mot reglerna när det än sattes in? Badrummet har jordfelsbrytare och värmekabeln till vattenledningen, men inget annat.

Fotografen, allra säkrast måste vara att inte ha någon el alls i huset.

Erik
 
Ja, det värmegolvet är inte korrekt installerat. Och eftersom du som äger alt. brukar elanläggnigen ansvarar för elsäkerheten, borde installera jfb i efterhand på även den golvvärmeslingan.
 
Det är inte det enda jag hittat som inte är korrekt installerat. Jag har slagit på den någon gång för att se om den fungerade, men eftersom jag inte förstår meningen med golvvärme i ett kök så använder jag den inte. Vid tillfälle kanske det blir jordfelsbrytare på hela huset.

Erik
 
I min källare finns det 230V värmegolv utan JFB. Installerat av elektriker, är min gissning. Årtal oklart.

Hade även takvärmefolie, men det kanska är mildare krav.

Edit: Helt plötsligt kom det för mig! Kan det ha suttit en JFB i plastlådan nederst. Ovanför den sitter en tillbygd säkringsdel med bla golvvärmen och ytterbelysning (via markkabel till ljusstolpar i trådgärden). Den vita kabeln till vänster går till tiduret för ytterbelysningen, den svarta till höger är ytterbelysningen, och så går det två svarta upp under plåten. Orkar inte lyfta av plåten nu får att kolla hur det är kopplat. Så elektrikern kanske satte in en JB när han byggde ut centralen med bla golvvärme, men nu sitter det ubåtar där. Kanske för att golvvärmen löste ut mest hela tiden... :S

Känner någon igen kapslingstypen med gummituta som går att trycka in tex en återställningsknapp?

Låter det troligt det jag skrev?
 
  • jfbkanske.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Takvärmen brukar väl vara 48V?
Skulle inte tippa på att där suttit jfb i den kapslingen.
 
Problemet med transformatorlösningar är väl att om man får ett fel till jord på sekundärsidan så försvinner skyddseffekten.
 
Ser mer ut som att det har suttit en kontaktor i den kapslingen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.