Har lite frågor om jetpumpar. Tänkte bygga ett litet hus och köra den på vintern.

1) hur reagerar en jetpump om man stänger kranen? Jag kommer köra utan hydropress, dvs när pumpen får ström går den.


2) kan man sätta en ballofix på tömningsventilen för att lättare tömma pumpen.
 
  • En blå elektromotor eller pump på en vit bakgrund. Industriell, robust, ingen synlig märkning, fokuserad på kroppen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1) Det blir kavitation i pumphuset, det skadar pumphuset och dess innanmäte.

2) Det bör gå.
 
1. förutom kavitet, hög tryck, så kommer pumpdelen bli het av viskös friktion när det inte är genomströmmande vatten som kyler längre samt att det drar ström hela tiden och beroende på konstruktion kan det gå tungt vilket det troligen gör här då pumpen som skapar jetstrålen kommer att arbeta hela tiden medans tex en centrifugalpump går lättare när utloppet är stängd.

En pressostat stänger av pumpen när trycket ökar - men då behöver man lite fjädrande volym på utloppsidan liknande hydropress eller att en lång slang sväller lite av trycket för att trycket inte skall sjunka för mycket när pumpen stannar och den startar igen, och så håller det på, samt att pumpen har backventil om det inte redan finns.
 
Tack, bra då kör jag utan kran och fritt flöde.


Om jag sätter en ballofix på tömningsventilen kan jag tömma hela systemet (pump) med hjälp av tryckluft från slutet av tryckledningen (80m) när ballofixen är öppen?
 
Ballofix, allt uppifrån rinner ut och tömmer pumphuset, det som blir kvar är den delen som ligger i sjön med backventil och fryser. då kan en koppling som står med vatten frysa sönder och t.o.m spräcka pumphusets infart.
 
Sugledningen tar jag bort efter varje pumpning.

Jag måste plugga den utgången också va?
 
Plugga ? Din fråga var för att tömma alltet och då blir bara ett extra hål för vattnet att rinna ut och luft in. I åtanke på att du ska ta bort eller hissa upp från sjön, så kanske en unionkoppling är bra, dom finns i flera dim så bara kolla dom.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Varför skulle det bli kavitation av högt mottryck? Varmt blir det, men det räcker med ett litet flöde för att hålla temperaturen relativt låg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.