Jag går och funderar på att beställa "Jet AFS-500 Air Filtration System" från Axminster. http://www.axminster.co.uk/jet-jet-afs-500-air-filtration-system-prod21189/

Är det någon som har erfarenhet av något liknande?

Jag har haft lite dåliga erfarenheter med att sprutmåla i verkstaden. Jag har dammsugit innan men efter målning har ytan varit alldeles knottrig av damm som landat.

Min förhoppning är att den får bort tillräckligt mycket av dammet i luften för att jag ska kunna måla med gott resultat. Dessutom är den säkert trevlig att ställa i ett rum medan man renoverar eller att ha igång i verkstaden när man jobbar där.

Hur gör ni när ni målar?
 
Har också funderat på en sådan där men mest för min egen hälsa då. Har alltså ingen erfarenhet av den men jag hade en annan tanke att dela med mig av.

Vann en färgspruta för ett tag sedan men har inte använt den ännu, min tanke var att försöka få tag på något sånt där billigt växthus som byggs med en bärande rörkonstruktion och lite tjockare genomskinlig plastfilm. Tanken var att man skulle kunna sätta upp detta i verkstaden när man skall sprutmåla för att slippa täcka allting. Det borde ju fungera även mot damm. Det enda kruxet är väl att man inte får måla alltför stora prylar...
 
Tack för svaret!

Jag har en hvlp-spruta (Bosch pfs 65) och jag tycker inte att den sprider färgen så förfärligt. Jag brukar täcka bordet och en bit av golvet. Jag tycker att det räckt rätt bra. Men då har jag förstås inte stått på parkettgolvet i vardagsrummet och målat. ;-) Jag vet att det finns andra här på forumet som byggt nån form av lackbox med hjälp av en ram i taket som man hängt ner skyddsplast ifrån. Någon hade också använt en fläkt som utsug om jag minns rätt.

Men jag skulle gärna slippa det om det kunde räcka med en luftfiltrering. Man har ju fördelen också av att få en hälsosammare miljö.
 
Jag köpte den större modellen Jet AFS-1000B Air Filtration System och visst hjälper den till att göra luften mindre dammig, speciellt vid användning av maskiner som inte har 100%-ig spånupptagning. För min del är det oftast när jag kör med bordssågen utan klingskyddet monterat, dvs när jag gör spår. Det dammar rätt mycket.

Notera att dessa filter 'bara' klara att filtrera bort 1my partiklar. Skall man ha ett bra skydd för hälsan bör man ha ett finare filter, men det finns tyvärr inte till Jet-maskinerna. Sök här på forumet så kommer ni hitta andra trådar som diskuterar partikelstorlekar och filter. Jag kompenserar med att ha ett riktigt bra filter i dammsugaren och kopplar in den när jag slipar eller gör annat som genererar fint damm. Spånsugen med patronfilter används bara till hyveln, bordssågen och bandsågen som alla genererar hyfsat stora spån, men det finns undantag tex vid bearbetning av MDF, då blir det bäst med dammsugaren...

När jag sprutmålade här om sistens så byggde jag ett tält av läkt och byggplast, som jag kund jobba i. Insåg snabbt att en bra gasmask behövdes. Då jag dammsög lokalen och var noga med att damma alla detaljer som skulle målas innan jag tog in dem i tältet. Jag fick inga problem relaterade till damm...

Det finns trådar här och på nätet om hur man sprutmålar och vilka problem man kan få, samt varför. Jag är inte ngn expert på detta, men när jag fick 'knottrig' yta sökte jag på nätet och om jag minns rätt nu berodde det på för stort luftflöde i relation till färgmängd. Jag minskade luftflödet, minskade viskositeten på färgen och ökade färginsugningen, samt justerade avståndet mellan sprutmunstycke och det som skulle målas. Slutresultatet blev bra fick dock vara försiktig för att inte få rinningar på vertikala detaljer...
 
Tack för svaret. Jag har sprutmålat med samma färg tidigare. Då med gott resultat, så jag känner mig ganska säker på att den knottriga ytan beror på dammigt rum. Jag hade inte städat så där jättenoga eftersom att det låg grejor överallt och det var svårt att komma till.

Jag har inte tänkt på det där med partikelstorleken. Kan det vara partiklarna med storlek under 1 micron som skapar den knottriga ytan? En maskin som klarar mindre partiklar kostar väl betydligt mer?

Man kanske skulle satsa på att göra en lackbox och spara pengarna till nåt roligare!
 
Partiklar under 1 um skapar inte en knottrig yta, 5-10 um börjar bli gränsen för vad man känner med fingrarna och knappt vad man ser med ögat skulle jag tro.
Jag har ett JET-filteraggregat (1000-modellen) och är mycket nöjd, men den måste gå ett par timmar innan du sprutmålar för att det ska få effekt, dvs så att luften hinner rensas. Dessutom så måste golvytan vara helt ren eftersom det virvlar upp damm när du kliver omkring under sprutmålningsjobbet.
Jag brukar stänga av filteraggregatet just när jag sprutmålar för att inte riskera att dra upp damm i luften som annars skulle hamna i cirkulation.

En lackbox kräver också en ren miljö runtomkring eftersom den bygger på att du tar tilluft "bakom din rygg".
Filteraggregat som tar mindre än 1 um partiklar kräver s k HEPA-filter och vad jag vet är det få aggregat för bygg/snickeribruk som har ett riktigt HEPA-filter monterat
 
Redigerat:
Tack för svaret. Det var alltså inte de allra minsta partiklarna som förstörde mitt måleriarbete! Det låg nog ganska mycket damm och skräp här och var i rummet. När man använder hvlp-sprutan så yr det nog upp ganska mycket. Slutsatsen är alltså att det är jätteviktigt att städa ordentligt innan man sprutmålar och kanske dänka golvet innan man sätter igång också. Eller kanske lägga ut ren papp eller liknande.

Jag som hade lagt ner planerna på att köpa en sån här maskin, nu blev jag ju sugen igen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.