J jontefriberg90 skrev:
Idag släppte SLA en artikelserie där dom granskar JB Villan som hustillverkare. Spännande morgonläsning! Ser fram emot fler delar.

[länk]
Du har alltså skapat en profil idag för att bara lägga ut detta inlägg? Extremt tråkigt att det blivit fel hos denna kund och förstår att det är extremt jobbigt för deras del. Att bygga hus är ett stort projekt så det är klart det kan bli fel längst vägen. Viktigt att höra berättelsen från bägge parter. JB-Villan gör precis som alla andra här i världen fel. Men att de har byggt upp ett sådant gott rykte inom regionen de verkar tyder på att dom ändå gör något rätt. Hoppas detta reder ut sig och att det blir bra för bägge parter.
 
D Drojn skrev:
Du har alltså skapat en profil idag för att bara lägga ut detta inlägg? Extremt tråkigt att det blivit fel hos denna kund och förstår att det är extremt jobbigt för deras del. Att bygga hus är ett stort projekt så det är klart det kan bli fel längst vägen. Viktigt att höra berättelsen från bägge parter. JB-Villan gör precis som alla andra här i världen fel. Men att de har byggt upp ett sådant gott rykte inom regionen de verkar tyder på att dom ändå gör något rätt. Hoppas detta reder ut sig och att det blir bra för bägge parter.
Och du har skrivit 3 inlägg de senaste 2.5åren och alla har försvarat JB-villan 🙄
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
stoffes och 22 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Och du har skrivit 3 inlägg de senaste 2.5åren och alla har försvarat JB-villan 🙄
Försvarat var att ta i.. Utan försökt ge en nyanserad bild. Är inte insatt i vad som hänt. Men vi har själva byggt med JB-Villan och gjorde det pga allt gott vi hört om dom sedan innan. Tycker bara det är tråkigt när ett företag svartmålas helt utan att lyfta fram bägge sidor av myntet.
 
D Drojn skrev:
Försvarat var att ta i.. Utan försökt ge en nyanserad bild. Är inte insatt i vad som hänt. Men vi har själva byggt med JB-Villan och gjorde det pga allt gott vi hört om dom sedan innan. Tycker bara det är tråkigt när ett företag svartmålas helt utan att lyfta fram bägge sidor av myntet.
Tror du på riktigt att någon aktivt väljer att bygga med JB-Villan om man hört dåligt om företaget och deras hus. Troligen har majoriteten valt att bygga med JB-Villan för att man hört gott om dom.
Att låna pengar är inte gratis, då förväntar jag som kund att det ska vara värt den risken och att jag får det jag betalar för. Uppdagas det exempelvis i efterhand att väggar är sneda, prickig fasadpanel eller om intyg från Säker Vatten saknas skall det bara lösas på bästa sätt, inte komma med ursäkter för att kunden ska nöja sig med mindre.

Ska det vara sådant arrogant bemötande kunde man lika gärna struntat i totalentreprenad och byggt själv i egen regi.

Detta är väl om något ett sätt att ge en nyanserad bild om hur det verkligen kan gå till?

För att förtydliga på vad jag menar med arrogans, läs detta som citerades från uppföljningen där JB-Villan svarar på sprickor och betong:
– Vad är skillnaden på inomhus- och utomhusbetong? […] Inte i min värld, betong är betong. Det finns inte inomhus och utomhusbetong, säger ----------.
https://www.sla.se/2024/04/22/jb-villan-om-kritiken-vi-har-den-basta-eftermarknaden-3aaee/


Det är skrattretande hur lite kunskap man kan ha om ämnet betong och ändå uttala sig tvärsäkert. :)
 
Redigerat:
D Drojn skrev:
Du har alltså skapat en profil idag för att bara lägga ut detta inlägg? Extremt tråkigt att det blivit fel hos denna kund och förstår att det är extremt jobbigt för deras del. Att bygga hus är ett stort projekt så det är klart det kan bli fel längst vägen. Viktigt att höra berättelsen från bägge parter. JB-Villan gör precis som alla andra här i världen fel. Men att de har byggt upp ett sådant gott rykte inom regionen de verkar tyder på att dom ändå gör något rätt. Hoppas detta reder ut sig och att det blir bra för
D Drojn skrev:
Du har alltså skapat en profil idag för att bara lägga ut detta inlägg? Extremt tråkigt att det blivit fel hos denna kund och förstår att det är extremt jobbigt för deras del. Att bygga hus är ett stort projekt så det är klart det kan bli fel längst vägen. Viktigt att höra berättelsen från bägge parter. JB-Villan gör precis som alla andra här i världen fel. Men att de har byggt upp ett sådant gott rykte inom regionen de verkar tyder på att dom ändå gör något rätt. Hoppas detta reder ut sig och att det blir bra för bägge parter.
Det är väl viktigt att uppmärksamma folk?

Jag skulle inte vilja gambla bort flera miljoner kronor om företaget i fråga inte är så ärliga som dom utger sig för att vara.

Nu verkar dom ju ha många nöjda kunder, men med pressade priser och inflation så vore det ju inte helt otroligt om det började tummas på ett och annat.

Vi får se vart den här granskningen tar vägen, tycker det är kanon att det uppmärksammas!

Har dom rent mjöl i påsen så är väl detta ingen big deal.
 
  • Gilla
P-KAR
  • Laddar…
P P-KAR skrev:
Tror du på riktigt att någon aktivt väljer att bygga med JB-Villan om man hört dåligt om företaget och deras hus. Troligen har majoriteten valt att bygga med JB-Villan för att man hört gott om dom.
Att låna pengar är inte gratis, då förväntar jag som kund att det ska vara värt den risken och att jag får det jag betalar för. Uppdagas det exempelvis i efterhand att väggar är sneda, prickig fasadpanel eller om intyg från Säker Vatten saknas skall det bara lösas på bästa sätt, inte komma med ursäkter för att kunden ska nöja sig med mindre.

Ska det vara sådant arrogant bemötande kunde man lika gärna struntat i totalentreprenad och byggt själv i egen regi.

Detta är väl om något ett sätt att ge en nyanserad bild om hur det verkligen kan gå till?

För att förtydliga på vad jag menar med arrogans, läs detta som citerades från uppföljningen där JB-Villan svarar på sprickor och betong:
– Vad är skillnaden på inomhus- och utomhusbetong? […] Inte i min värld, betong är betong. Det finns inte inomhus och utomhusbetong, säger ----------.
[länk]


Det är skrattretande hur lite kunskap man kan ha om ämnet betong och ändå uttala sig tvärsäkert. :)
Reagerade också på det där med betongen!

Men sättet dom bemötte kritiken på var inte särskilt imponerande. Tufft att bli granskade, jag hoppas för deras skull och deras anställda att detta reds ut. Inte roligt för någon!

Tror inte man kan fuskbygga under så många år utan konsekvenser, men vad är det som säger att samma kvalité och standarder följs fortfarande?

Ska bli spännande med nästa del!

Hoppas som sagt att det löser sig bra för alla inblandade.
 
  • Gilla
P-KAR
  • Laddar…
Såg reportaget och även det nya som kom ut idag samt JB villas svar så jag googlade vidare och hittade denna tråd och blev tvungen att skriva mina funderingar.

Det går inte komma undan att det såklart finns nöjda kunder, verksamheten hade inte kunnat bedrivas annars men… det går heller inte komma ifrån att det är stora och konkreta fel som (tyvärr) privatpersoner som byggt via JB villan råkat ut för.

De nöjda kunderna, har dom råkat ut för fel under byggets gång eller är dom nöjda för att allt gått ”smärtfritt” utan fel?

Har nöjda kunder haft en som jag tolkar det ”rekommenderad” besiktningsman och KA?

Jag har svårt att tro att de som inte upplevt oproffsigt bemötande råkat ut för fel.
Menas de som stött på fel upplevt oproffsigt bemötande.

Med hänvisning till JB villans första svar i artikel nr 1 förstår jag och tror att kunderna med fel blivit bemötta oproffsigt.
Med hänvisning till JB villans svar på artikel nr 2 tycker jag att man ser igenom mediaträning. För företagets skull har mediaträningen gjort susen, i svar nr 1 tycker jag att de oproffsiga beteendet lyser igenom, synd att dom gör det så genomskinligt.

Sammanfattningsvis, självklart finns nöjda kunder men det går inte ta ifrån husleverantören JB villan att de gjort sina misstag utan att stå för dem och utan viljan att bli bättre.
Hur kan en VD för ett företag uttrycka sig ”jag vet inte vad vi kan bli bättre på egentligen” självklart finns det saker alla företag här i värden kan bli bättre på! Utan en förståelse och viljan att bli bättre och ta ansvar för sina fel kommer man inte långt.

Dags att ta ansvar för sina misstag, gör om gör rätt!
 
  • Gilla
P-KAR och 1 till
  • Laddar…
K Kl.gustav skrev:
De nöjda kunderna, har dom råkat ut för fel under byggets gång eller är dom nöjda för att allt gått ”smärtfritt” utan fel?

Har nöjda kunder haft en som jag tolkar det ”rekommenderad” besiktningsman och KA?

Jag har svårt att tro att de som inte upplevt oproffsigt bemötande råkat ut för fel.
Menas de som stött på fel upplevt oproffsigt bemötande.

Med hänvisning till JB villans första svar i artikel nr 1 förstår jag och tror att kunderna med fel blivit bemötta oproffsigt.
Med hänvisning till JB villans svar på artikel nr 2 tycker jag att man ser igenom mediaträning. För företagets skull har mediaträningen gjort susen, i svar nr 1 tycker jag att de oproffsiga beteendet lyser igenom, synd att dom gör det så genomskinligt.

Sammanfattningsvis, självklart finns nöjda kunder men det går inte ta ifrån husleverantören JB villan att de gjort sina misstag utan att stå för dem och utan viljan att bli bättre.
Hur kan en VD för ett företag uttrycka sig ”jag vet inte vad vi kan bli bättre på egentligen” självklart finns det saker alla företag här i värden kan bli bättre på! Utan en förståelse och viljan att bli bättre och ta ansvar för sina fel kommer man inte långt.

Dags att ta ansvar för sina misstag, gör om gör rätt!
Hade JB-Villan varit smarta hade dom anlitat en kommunikatör när dom visste att det här var på gång och låtit allt gå via den. Då hade man sluppit få med saker som "Jag bara ler, jag bara ler" när journalisten ställer frågor kring olika problem som kunder hävdar sig varit med om. Är detta ett korrekt sätt att uttala sig om en kund som fått utstå stora bekymmer kan man ju fundera.

Många som går till en husfirma och väljer totalentreprenad vet nog inte ens vad en KA är eller betydelsen av att ha en opartisk sådan. Jag var också naiv men har fått lära mig den hårda vägen. Jag köpte KA via JB-Villan och har inte varit imponerad över det jag fått. I kontrollplanen som KA upprättade står det fel sorts kontrollmetoder för vissa arbeten och i slututlåtande från KA står det att det inte varit några som helst konstigheter från byggtiden att ta upp. Verkligheten har varit helt tvärtom och jag ångrar mig att jag inte tog en egen KA som kunde förhindra fel, som jag framöver(förmodligen) kommer behöva lösa via ARN eller advokat. Jag hade verkligen hoppats att vi hade kunnat lösa detta smidigare och framförallt snabbare, men av vad det verkar kommer saker och ting dras i långbänk(det har trots allt gått strax över 6 månader sedan slutbesiktningen). Jag har upptäckt fler och större fel efter att jag flyttat in och felen överstiger det jag höll inne från slutbesiktningen med god marginal.

Det finns en tidigare tråd, det var förmodligen den som startade karusellen med journalister, tidningar och tidigare kunder.
https://www.byggahus.se/forum/threa...m-driver-bolag-utan-ansvar-mot-kunder.506897/

I tråden har jag tidigare skrivet och en konsekvens av detta fick jag hem ett brev från advokatbyrån som JB-Villan anlitat. Där nämner dom bland annat förtal och att jag ska sluta att skriva om företaget på Byggahus.se.

Den KA som jag och andra kunder använt oss av genom JB-Villan har blivit anmäld till Kiwa. Utfallet kommer vilken dag som helst. Att få en KA till att bli fälld verkar inte vara det vanligaste, om man söker på google.

Här är dessutom en äldre tråd som förmodligen beskriver samma bemötande från företaget. TS beskriver plattor som släpper och vad som verkar varit ett känt problem. Om det nu är ett känt problem borde företaget bara lägga sig platt och fixa plattorna. Förmodligen har kunden fått utså ett och annat.
https://www.byggahus.se/forum/threads/jb-villan-klinker-som-slaepper-fran-betongplattan.258304/
 
D Drojn skrev:
Du har alltså skapat en profil idag för att bara lägga ut detta inlägg?
Det är precis sånt som Byggahus.se är till för bland annat. Att ge konsumenterna information om både ris och ros.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.