Hej! Planterade ett japansk lönn träd/buske förra året. I år har den som ni ser inte blommat alls. Vad beror det på? Är den död eller kan jag få liv i den?

Tacksam för svar.
 
  • Bar grenar på en japansk lönn i trädgården utan blad eller blommor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En japansk lönn som inte blommar med kala grenar i en planteringsbädd mot en gräsbevuxen bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett avlövat japanskt lönnträd i gräset, indikerar oro över dess hälsa då det inte blommat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Ledsen
Draggen79 och 1 till
  • Laddar…
Lönnen mår inget bra, lönnen är jättedöd.
 
  • Gilla
Macki
  • Laddar…
... för att travestera populär blooper. Men, nej, den där lönnen har troligen frusit ihjäl, japanska lönnar är ganska känsliga. Kanske kan det komma något skott från stammen, men har den inte skjutit nu i juni är jag skeptisk till det (om du inte bor i norrland, och i så fall är den knappast härdig).
 
H hapazard skrev:
... för att travestera populär blooper. Men, nej, den där lönnen har troligen frusit ihjäl, japanska lönnar är ganska känsliga. Kanske kan det komma något skott från stammen, men har den inte skjutit nu i juni är jag skeptisk till det (om du inte bor i norrland, och i så fall är den knappast härdig).
Tack för svar. Säg om jag vill plantera en ny, kan jag göra något annorlunda för att den ska klara sig år efter år?
 
Z zaniii skrev:
Tack för svar. Säg om jag vill plantera en ny, kan jag göra något annorlunda för att den ska klara sig år efter år?
Det är svårt att svara på eftersom du inte berättar hur du gjort och vilken zon du bor i. vilken jord är den planterad i?

Det jag ser från bilden är att den är övervuxen med ogräs som tar mycket näring. Dessutom ser den ut att stå mitt i en gräsmatta helt solo där solen gassar och bränner samt vindar som får bra fart i öppen terräng.. Japanska lönnar hör hemma i en woodland miljö.

Dessa lönnar odlar man främst för deras vackra och sirliga bladverk och den sprakande höstfärgen, inte blomningen. Har du kanske missuppfattat något?
 
  • Gilla
yonna och 2 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Det är svårt att svara på eftersom du inte berättar hur du gjort och vilken zon du bor i. vilken jord är den planterad i?

Det jag ser från bilden är att den är övervuxen med ogräs som tar mycket näring. Dessutom ser den ut att stå mitt i en gräsmatta helt solo där solen gassar och bränner samt vindar som får bra fart i öppen terräng.. Japanska lönnar hör hemma i en woodland miljö.

Dessa lönnar odlar man främst för deras vackra och sirliga bladverk och den sprakande höstfärgen, inte blomningen. Har du kanske missuppfattat något?
Med blomning menar jag att bladen inte blomstrat ut. Ok då vet jag att de inte trivs ensamma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.