Hej.

Jag har precis köpt hus och vi eldar med pellets. Ska tilläggas att jag är helt grön på ämnet.

Pannan kommer inte upp i mer än 40-50 grader och när det är runt två grader ute, går det åt 3-4 säckar om dagen. Då har vi en temperatur på 19-22 grader beroende på rum, vissa rum har mycket sol, om nu solen ligger på den dagen. Huset är på 180kvm + 100kvm källare.

Vill få det att funka lite bättre om möjligt, utan att investera för mycket, då jag funderar på bergvärme framöver. Men kommer dröja ett år till iaf.

Som sagt helt grön vet inte riktigt vart jag ska börja eller skriva. Delar gärna mer information om det behövs, men eftersom jag inte vet riktigt är det svårt. Tacksam för alla tips och hjälp!


Termometer visar låg temperatur på en pelletsbrännare i en mörk källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pelletspanna i källare med synliga rör och isolerade ventilationsslangar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Termometer på en pelletspanna som visar mellan 40-50 grader i en källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närköpt förpackning av pellets med specifikationer om innehåll, vikt, diameter, askhalt, fukthalt och energiinnehåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på en pannrum med rör och varmvattenpump indikerande en titt på uppvärmningssystemet i ett nyköpt hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En pelletspanna i ett hus med synliga kopparledningar och styrpanel, belysningen tyder på ett källarrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hmm svårt men vi börjar väl här.
Får du glödbädd i koppen?
Om du eldar så mycket som du ändå gör och har för mycket drag kanske du inte får upp värmen i koppen.
För mycket drag?
Regleringen av fläkten har lagt av?
 
tttomten TomasJor skrev:
Hmm svårt men vi börjar väl här.
Får du glödbädd i koppen?
Om du eldar så mycket som du ändå gör och har för mycket drag kanske du inte får upp värmen i koppen.
För mycket drag?
Regleringen av fläkten har lagt av?
Med glödbädd menar du en svart lagring som man måste skrapa/hugga bort. Isf, ja.
Hur vet jag om jag har för mycket drag?
Fläkten på brännaren?
 
H
Varken pannan eller brännaren är så mycket att göra åt. Det är för dåliga grejer för att tala klarspråk.
Skynda dig att borra efter bergvärme.
 
Har för mig att den brännaren fanns i olika storlekar. Vilken har du? Tror det står på märkskylten
 
oavsett hur dåligt allting är så ska du ju kunna få pannan i mer än 40-50 grader iallafall. jag har 300 kvadrat hus och gammal kombipanna från -67 och det är inga problem att hålla hög panntemp normalt. är det uppåt -30 veckovis brukar det dala dock för då orkar inte brännaren med.
 
L lordi skrev:
Har för mig att den brännaren fanns i olika storlekar. Vilken har du? Tror det står på märkskylten
Janfire FLEX är det ända jag kan hitta. 18kW.
 
S Stefan1972 skrev:
oavsett hur dåligt allting är så ska du ju kunna få pannan i mer än 40-50 grader iallafall. jag har 300 kvadrat hus och gammal kombipanna från -67 och det är inga problem att hålla hög panntemp normalt. är det uppåt -30 veckovis brukar det dala dock för då orkar inte brännaren med.
Det är inte bara temperaturen. Det är att det går åt 3-4 säckar att hålla den värmen när det är några plusgrader ute.
 
H H-Thomasson skrev:
Varken pannan eller brännaren är så mycket att göra åt. Det är för dåliga grejer för att tala klarspråk.
Skynda dig att borra efter bergvärme.
Skulle göra det imorgon om jag hade råd.
 
D DayOnePatch skrev:
Med glödbädd menar du en svart lagring som man måste skrapa/hugga bort. Isf, ja.
Hur vet jag om jag har för mycket drag?
Fläkten på brännaren?
Nja det svarta ska inte vara där, det är avlagringar. Om du får mycket svart på kort tid (några veckor) så är något fel.
Glödbädden ska se ut som när det är allra bäst precis innan du lägger på korven på grillen.
 
Är absolut ingen pellets-expert men har ett gammalt hus, med en väldigt, väldigt gammal panna, med en väldigt gammal janfire flex-a brännare. (Nästan början på en barnbok där...)

För oss så går det åt en del pellets, inte 3-4 säckar/dag, men ändå så tycker jag den är rätt törstig efter pellets när vi kör den. Vi kan inte justera efter rökgastemp eller liknande, utan det är bara tuta o köra.
Det jag tänker när jag ser filmen är att det verkar brinna dåligt när den eldar på. Men det kanske bara ser så ut.
Hos oss så brinner det rejält när den eldar - och det är inga problem att få pannan riktigt varm. Om ni bara får upp den mot 40 grader så är det nåt som inte stämmer, även om det är gamla grejer.
Är pelletsen ny som ni eldar?
 
Det är svårt att se på filmen, men är det brännaren som är tillfälligt utdragen, eller är det otätt mellan brännare och panna?
 
Visst är det luckan ovanför pelletsbrännaren som möjliggör filmningen?
 
Självklart har du nån vajsing på förbränningen men har du idag 50 grader i pannan och tycker det inte räcker för att hålla värmen i huset är funderingar på värmepump inte det första alternativet. Ett hus som kräver mer än 40 graders radiatortemp när det är kallt ute behöver i första hand byta radiatorer till större och/eller fler innan vp bör komma på tal
 
O OTTO_75 skrev:
Visst är det luckan ovanför pelletsbrännaren som möjliggör filmningen?
japp!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.