Istället för att försöka kompensera värmeläckaget genom fönster och glaspartier genom att isolera väggarna bättre, kan jalusier vara ett alternativ?
http://www.jalusi.se/produkter/fonsterjalusier

Det är ju på kalla mörka nätter som den mesta värmen smiter ut genom fönstren, och då får ju jalusierna gärna täcka för alla fönster. Sätter man dom på en timer så går dom ner av sig själva på natten.

Är det ok att ta med jalusier i energikalkylen tro? Enligt sidan ovan skulle man kunna sänka fönstrets u-värde med 20% rakt av...
Perfekt för att klara av stora glaspartier?


Fönsterjalusier är väl rätt ovanligt i Sverige, men jag har sett det nere i Europa.
Måste säga att det är en rätt smart lösning. Dom stänger ute ljus och ljud betydligt bättre än persienner. Och när solen ligger på så kan man hålla det svalt och skönt inne.
Det finns modeller som är integrerade i fönsterkarmen, så att dom inte syns alls när dom är uppe. Betydligt smäckrare än markiser.
 
Redigerat:
Lite skillnad gör det säkert.
Jag läste nånstans att om man använder persienner på 2-glasfönster så blir det samma u-värde som om fönstret vore av 3-glas.
 
Och om det börjar brinna så är det bara att hoppa ut genom dem ? 😄
Inget som tillförde tråden kanske men en sak att ha i åtanke iaf.
 
Rooney skrev:
Lite skillnad gör det säkert.
Jag läste nånstans att om man använder persienner på 2-glasfönster så blir det samma u-värde som om fönstret vore av 3-glas.
Så pass? Persienner är ju dessutom allt annat än täta, och är gjorda av metall.
Jalusier är tätare, och gjorda av isolerande material.

verktygsgurun skrev:
Och om det börjar brinna så är det bara att hoppa ut genom dem ? 
Inget som tillförde tråden kanske men en sak att ha i åtanke iaf.
Tja, är du på övervåningen så hoppar man inte gärna ändå.
Och på bottenvåningen brukar man ha minst två ytterdörrar att välja på.
Men visst.
 
Redigerat:
ampz2 skrev:
Tja, är du på övervåningen så hoppar man inte gärna ändå.
Vad gör man istället? Väntar på att det skall börja regna?
 
  • Gilla
verktygsgurun
  • Laddar…
Ska man inte täcka för på insidan för att minska läckaget och på utsidan för att minska instrålningen?
 
För att svara på själva frågan så hjälper det inte för att få ett hus godkänd enligt reglerna.
För att det skall med i energibalansberäkningen måste åtgärderna vara inbygda i huset, här blir det upp till fastighetsägaren om jalusierna används eller inte. Det blir som att säga att man skall ha 17 grader inomhus för att komma ned i godkända värden.

I praktiken tror jag säkert de minskar energiförbrukningen om de används.
 
haavard skrev:
För att svara på själva frågan så hjälper det inte för att få ett hus godkänd enligt reglerna.
För att det skall med i energibalansberäkningen måste åtgärderna vara inbygda i huset, här blir det upp till fastighetsägaren om jalusierna används eller inte.
Ajdå...
Men om man installerar en timer och temperatursensor, så att de används automatiskt varje vinternatt?
Borde man inte kunna räkna in det då? Likaväl som man får räkna in annan helautomatisk men avstängningsbar aktiv utrustning såsom exempelvis frånluftsvärmepumpar.

haavard skrev:
I praktiken tror jag säkert de minskar energiförbrukningen om de används.
Jo, men för att det skall vara ekonomiskt meningsfullt så måste man ju lyckas trixa in dom i energikalkylen också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.