Hej!

jag har fått problem med ett sprucket lock (tror jag det heter, rätta mig gärna!) på returventilen på ett element. Helst vill jag hitta ett likadant lock och slippa byta hela returventilen nu när det är så kallt utomhus. Men det är från 50/60 talet och omöjligt att hitta ett nytt passande. Kanske någon här på forumet har ett lock i sin bra-att-ha-låda? Jag tänker att det är värt ett försök :) I så fall köper jag det gärna!

Det är fingängat och har följande mått:
Invändigt mått: cirka 20.7mm
Utvändigt mått: cirka 25.2mm
Höjd: 9mm

Hand håller ett gammalt, sprucket, sexkantigt lock med invändiga gängor, sannolikt från en returventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sprucket lock på returventil till element, gammal med fingerskruvsteknik, i behov av ersättningsdel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

Gå till närmsta VVS-butik och be om ett täcklock M22x1,5 RSK-nummer 6606535.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Gå till närmsta VVS-butik och be om ett täcklock M22x1,5 RSK-nummer 6606535.
Är det fingängor på det täcklocket? Hur säker är du på att det passar?
 
Normal M22-gänga har 2,5mm stigning så jag är rimligt säker på att det är vad du söker även eftersom det är en rätt vanlig pryl.

Har du ett skjutmått kan du ju enkelt mäta stigningen i ditt lock så vet du ju säkert.
 
Krilleman
Skulle det vara ett vanligt M22-lock är det perfekt. Men tyvärr är det inte så att det passar.

Men är gängan M22 så är det väl värt att prova!
 
mexitegel mexitegel skrev:
Normal M22-gänga har 2,5mm stigning så jag är rimligt säker på att det är vad du söker även eftersom det är en rätt vanlig pryl.

Har du ett skjutmått kan du ju enkelt mäta stigningen i ditt lock så vet du ju säkert.
Har inte locket här men ska mäta imorgon! Tack, tror det kan vara 1mm stigning på detta. Vi får se :)
 
Kul att det passade :D
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.