Hej,

Av någon anledning har tidigare ägare av vårt hus byggt igen frånluften på gästtoaletten. Idag åkte hålsågen fram och jag upptäckte att man har satt ett nytt innertak, med ca 4 cm luftspalt från det gamla. Och i original-innertaket sitter det gamla frånluftsdonet kvar, det var till och med lite öppet, så det var välventilerat mellan de båda innertaken.

Skiss av takkonstruktion med ventil, träpanel, hål, originaltak och tilluftsgap på ca 3-4 cm.
Rund öppning i vägg, ojämna kanter, oavslutat arbete, installationshål, inre struktur synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad gör jag bäst nu?

Bör jag försöka riva bort den gamla ventilen så det är fritt fram uppåt mot taket där?
Kan jag bara sätta en ventil i det nya innertaket lite på känsla? Eller är det dumt om luft kan cirkulera mellan de båda innertaken? Borde sätta in någon sorts rör därimellan som gör att ingen luft kommer in i mellanrummet? Isåfall vad?

Villrådig jag är... vore tacksam för hjälp och tips

//Andreas
 
Jag hade förlängt ner röret,men är inte ventilationstekniker..
 
BirgitS
Jag hade nog tyckt att det räcker med ett frånluftsventil i det nya innertaket eftersom jag inte kan se att det är något problem med att låta luften virvla runt mellan taken innan den åker ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.