Hej på er!
Jag köpte en byggsats av Carporten AB, deras dubbelcarport 21B med valmat tak, nu efter att jag byggt den så vill jag avråda från att handla av detta företag, som dessutom nu finns med på ARN,s svarta lista. För att göra en lång historia kort så saknades det delar, de sista fick jag 3 månader efter första leverans efter att fått tjata ett antal gånger. Carporten består av 8 stolpar som det ligger limträbalkar (ca 15 x 35 cm), när vi skulle lägga upp limträbalkarna (som väger en hel del) så visade det sig att de var för långa, som tur var hade vi en erfaren snickare som kunde kapa till dom. När jag påpekade detta för Carporten AB får jag svaret att jag skulle ha kontaktat dom!!!! Vad skulle det ha hjälpt? Det var en söndag och vi hade hyrt in folk för att få hjälp att lyfta upp balkarna!!! Sen får jag ett drygt svar i stil med: Dessa balkar var till en annan kund, nu var dom tvungna att beställa nya till denna kund..... ungefär som att det var mitt fel att dom inte kan leverera rätt. Sen saknades alla spikbleck, hängrännor, mm mm mm och vid påpekande fick jag en gång svar att dom jobbade på semestern för att jag skulle få mina delar, men om dom levererat allt rätt och på en gång hade aldrig detta hänt. Jag har yrkat på prisavdrag om 10% för alla problem men dom vägrar betala, så jag tror jag ska anmäla dom till ARN- även om det kanske inte hjälper mig så kanske andra låter bli att köpa deras carport utan vänder sig till ett seriöst företag.
 
Det är ju komiskt att se annons från detta företag bredvid mitt inlägg, carporten.se, alltså, där dom ger 20% rabatt fram till sista mars, det kan dom ge, men inte kompensera mig för försening, felaktiga delar, transporter för att hämta saknade delar från transportföretag mm mm mm
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Tråkigt att höra, jag köpte mitt garage genom Lundqvist Trävaru, allt va perfekt!
 
  • Gilla
konjry och 1 till
  • Laddar…
Det låter som ett stökigt företag att jobba med, med alla delar som fattas etc, men att man behöver kapa ett limträ har jag lite svårt att se problemet med? Oavsett om man bygger själv eller har anlitat snickare får man väl räkna med att behöva kapa träbitar? Fogsvans har ju alla......
 
Visst kan man kapa, MEN, enligt instruktionen skulle allt vara färdigkapat sen skulle det inte kapas rakt av utan
passas ihop med nästa limträbalk, plus att de långa (>8m) upptäckte vi var för långa när de var på plats.... så vi fick kapa dom på drygt 2 m höjd, det var inte läge att lyfta ner dom igen. Om jag köper en byggsats med färdigkapade balkar förutsätter jag att de är just det- färdigkapade, eller hur.
 
  • Gilla
konjry och 1 till
  • Laddar…
Sen borde dom vara tydligare med att dörren är bara en enkel dörr som spikas ihop av tryckimpregnerat virke, inget golv ingår och väljer man carport med valmat tak (22b ska det vara) så är bara tre takstolar färdigkapade, resten måst kapas till på plats. Ritningen och byggbeskrivningen lämnar en hel del att önska, jag visade den för ett par snickare och som skakade på huvudet över den bristfälliga ritningen.
 
O
inte för att verka negativ och dryg... men borde inte den här tråden ligga på de stället där man får klaga på hantverkare...
Jobbigt å andra sidan med företag som inte sköter sig!
 
Även jag köpte från Lundqvist Trävaru - helt perfekt rakt igenom!!
 
Magnus Forsberg vid Carporten AB vill bemöta TS inlägg som följer:

---
Hej,

Vi börjar med att be om ursäkt för att ni fick fel limträbalkar levererade till er. Fraktbolaget hade helt enkelt packat fel.
När man får en leverans så är det kutym att man jämför den med leveranssedeln. Hade ni gjort det så hade felet upptäckts redan här.
Så två olyckliga omständigheter gör att detta inte upptäcks innan snickaren upptäcker detta.
Väldigt olyckligt att snickaren jobbade en söndag och inte kunde kontakta oss när han upptäckte felet. Men här borde hans yrkesstolthet sagt ”stopp”, -såga sönder en limträbalk gör man inte.
21 maj leverades er Carport.
2/6 ringde du in och talade om att det var fellevererat.
3/6 skickades det material som saknades.
4/6 DHL försöker nå dig. De lyckas inte, trots fler försök enligt deras logg. Då skickar de en avi till dig att höra av dig.
7/6 kontaktar du oss att du ska fakturera oss för att DHL inte lyckats få tag på dig.
11/6 kontaktar du oss igen och påstår att det saknas en takfotsbräda. Detta ter sig konstigt, då du och snickaren har haft god tid på er att gå igenom materialet.
15/6 kontaktar du oss och hotar med konsumentverket och att du ska skriva på alla forum som finns om du inte får en stor ersättning.
x/7 levererar vi den påstådda bortkomna takfotsbrädan.
Vi ber om ursäkt att vi inte levt upp till de förväntningar som du har haft på oss. Vi har försökt att lösa allt så fort det varit möjligt. Vi har sålt över 2000 carportar / garage och de flesta av våra kunder är nöjda. För att liknande inte ska hända igen, så har rutinerna på utlastning förbättras så att allt dubbelkollas innan transport.
Nu påstår du även att hängrännor med mera saknas, vi har svårt att bemöta det påstående då det kommer så långt efter leverans och byggnation. Vi har ingen tidigare notering om detta.
Du är i din fulla rätt att ta detta till ARN – och vi välkomnar det om du väljer att göra så. Självklart så kommer vi följa det utslag som ARN beslutar.

Magnus Forsberg
Carporten AB
 
  • Gilla
Harald Boye och 6 till
  • Laddar…
Carporten AB finns på ARNs svarta lista, med följande motivering.

"Köp av carport som hade stolpar och fästjärn i järn, och inte i aluminium som utlovats. Eftersom varan avviker från vad bolaget har utfäst är den felaktig enlig konsumentköplagen. Företaget rekommenderas att betala 10 000 kronor."

Även om Carportens replik ovan låter korrekt och trovärdig så finns det dock ett konkret exempel på att de inte följt ARNs beslut.
 
  • Gilla
Nyrostad
  • Laddar…
Tack för bemötandet Magnus.
Det är alltid "trevligt" att få höra bägge sidor.

Däremot tycker jag det rimmar väldigt illa att ni påstår att ni skall följa ARN:s beslut när ni bevisligen inte gjort så tidigare, som pelpet påpekar.
Jag tycker det osar illa lång väg.
 
Jag är faktiskt inte riktigt med på vad firman vill säga.

Det är oomstritt att leveransen var felaktig, köparen har begärt en ekonomisk kompensation för de merkostnader han drabbats av pga. den felaktiga leveransen. Sedan verkar man inte riktigt vara övverens om exakt hur mycket som var fel i leveransen.

Huruvida det belopp han begärt är skäligt har jag svårt att ha en uppfattning om. Men firman verkar inte känna NÅGOT eget ansvar för det inträffade.
 
hempularen skrev:
Men firman verkar inte känna NÅGOT eget ansvar för det inträffade.
Nä, det är snarare tvärtom. Man lägger ju skulden på kunden och hans snickare:
"Men här borde hans yrkesstolthet sagt ”stopp”, -såga sönder en limträbalk gör man inte."

Huruvida Magnus Forsberg känner yrkesstolthet när han författar sina bortförklaringar (och sminkade spydigheter) framgår dock inte.
 
  • Gilla
ilafudi
  • Laddar…
Vill inte på något sätt ta någons parti, men det är ju så att om man beställer något som levereras hem så står det i köpvillkor/leveransvillkor att man ska kontrollera leveransen. Det är dessutom vanligt att det ska kontrolleras innan man godkänner mottagandet. Gör man inte det så blir det väl inte per automatik någon annans fel, bara för att man upptäcker det när väl hantverkarna är på plats. Det är dessutom så att om man fullgör sitt åtaganden och ansvar vid leveransen så slipper man diskussionen flera dagar/veckor senare om att det saknas material.

Ja ja jag vet att man bara slänger ett öga och skriver på men det innebär inte att man skall hänga någon annan för fel man själv begår genom att inte själv uppfylla sin del av avtalet.
Vad det handlar om i sak på denna tråd är inget jag har synpunkter på utan enbart på bristande eget ansvar för vad man tar emot och godkänner utan att ha koll.
 
Redigerat:
Enligt konsumentlagen har man rätt till skadestånd för de merkostnader som man haft till följd av felaktig leverans. Här har det gått 10-11 dagar innan köparen påpekade det. Dessutom gjordes inte kontrollen särskilt noga, eftersom man uppenbarligen missade att en takfotsbräda saknats. Så det ligger en viss rimlighet i Carporten ABs ovilja att betala ett stort skadestånd - hade TS kollat varan inom några dagar från leverans hade det troligen inte blivit någon större försening.

Jag vet dock inte vad som anses rimligt att kräva enligt konsumentköplagen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.