Hej, vi letar än hit och dit efter ett passande matrumsbord. Hittar inget som jag är helsålt på och för 10-15000 kr tycker jag att bordet ska ha "det"!!!
Så jag funderar på att skissa fram något och be att få ett kostnadsförslag från snickare.
Någon som har en uppfattning om man kommer undan billigare då eller det blir än dyrare än ett mass-tillverkat?
Skulle vilja ha en borskiva i granit eller med inslag av granit - hur mycket kostar detta på ett ungefär?
Hur pass detaljerat måste en sådan ritning vara? jag vet ju bara på ett ungefär hur jag vill att det ska se ut, hade jag varit händig hade jag ju snickrat ihop det själv...

Om ni känner någon skicklig möbelsmickare i Södra Skåne får ni gärna höra av er, skicka ett meddelande!
 
Jag skulle använda SketchUp.
Vill du ha inslag av granit rekommenderar jag att du gör så att det går att använda någon typ av vanliga golv eller väggplattor. Det blir förmodligen billigast. Själv kommer jag någon gång i framtiden låta tillverka ett långt och smalt bord med stomme av ek och bänkskiva med yta av en gammal björkparkett och med någon form av smal rand i mitten av sten. Men det är bara på projektstadiet än.
 
  • Bord.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Snyggt Pinebar! Det är ju något åt det hållet jag suktar, fast helst fyrkantigt då. (fast jag vet inte om det är praktiskt med ett fyrkantigt bord..)
Måste bara hitta en möbelsnickare värd namnet som inte tar alla mina pengar till att göra ett fint bord :)
En undring är om man kan använda sig av kakel el. klinkersplatta, måste ju tåla att man sätter heta grytor och pannor utan att spricka..eller så får man väl ta trädgårdssten typ Starka, he he
 
  • Gilla
MackanMH
  • Laddar…
Tackar!

Jag hade ett par ganska billiga golvplattor i granit monterade till vänster och till höger om min spis i förra lägenheten. Det var inga problem. En snickare hade fräst ut lagom stora hål i träskivan som var där och sedan hade jag limmat in stenarna med silikon. Där lyfte jag saker direkt från spisen till stenen och det var inga problem i de 9 år jag bodde där.
 
ClaJe skrev:
Någon som har en uppfattning om man kommer undan billigare då eller det blir än dyrare än ett mass-tillverkat?
Naturligtvis blir det dyrare att få ett enstaka bord specialtillverkat än att köpa ett masstillverkat. Det är ju därför man masstillverkar saker; för att de ska bli billigare att tillverka!
 
andersmc skrev:
Naturligtvis blir det dyrare att få ett enstaka bord specialtillverkat än att köpa ett masstillverkat. Det är ju därför man masstillverkar saker; för att de ska bli billigare att tillverka!
Det beror på i vilken prisklass man tittar, jämför man med Ikea, sure då blir det betydligt dyrare att egentillverka men tittar man på prisklasser däröver så börjar det smaka vad det kostar :) Jag hoppas iaf att jag kan fixa drömbordet till en hyffsad peng, jag får det som jag vill ha det och betalar inte mer än om jag t ex köpte det från exvis Mio...
 
Hemmakatten
Vi har gjort precis så som ClaJe vill göra, dvs. låtit tillverka ett matbord hos snickeri! Anledningen var att vi inte hittade ett bord som passade. Jo, vi hittade ett danskt bord som skulle kosta 30.000kr.... Förutom att priset var orimligt så kändes bordet lite "tungt".

Det hela slutade med att våra arkitekter ritade ett bord och vi lät snickeriet som gjorde köket och förvaringsvägg tillverka bordet. Ursnyggt, passar perfekt och det är lite kul att veta att man har ett bord som ingen annan har. :)

Priset är helt okej tycker vi, möjligtvis fick vi lite rabatt både från arkitekterna som ritade bordet och från snickeriet eftersom vi var kunder hos dem redan.

Om du vill ClaJe, så skicka ett PM, så kan jag tipsa om snickeriet vi använt. Vi bor norr om Stockholm, snickeriet ligger på västkusten. Det har inte varit några som helst problem med det.
 
jag har hittat ett par killar som håller på med möbelsnickeri som ligger i staffanstorp , har dock inte använt dom själv men gillar deras bilder på deras hemsida

Mamut Design
 
Vår dotter har egna idéer på hur möbler skall se ut, som hon ser i butikerna och anlitar därför en mindre snickerifabrik, som tillverkar sakerna, men hon skruvar ihop dem och ytbehandlar själv.

Kan de använda standardskivor, typ bänkskivor i masivt trä för köksinredningar och limma ihop dem till rätt bredd, så spar man också pengar.

Det brukar sluta på halva butikspriset när möblen står hemma i hennes lägenhet.
 
Att hon inte börjar tillverka och sälja möbler! Om hon kan stycktillverka möbler till halva butikspriset borde hon kunna pressa det till en fjärdedel om hon lägger upp en mindre serie. Det borde gå att få till en lönsam produktion utan större problem.
 
Tack för tipset om Mamut, riktigt trevliga bilder och de har bevisligen jobbat en del!
Dock känns det som att bildern,a upplägget osv skriker "vi vet hur man tar betalt, yes sure", eller? Fast man får ju inte veta om man inte frågar..
 
andersmc skrev:
Att hon inte börjar tillverka och sälja möbler! Om hon kan stycktillverka möbler till halva butikspriset borde hon kunna pressa det till en fjärdedel om hon lägger upp en mindre serie. Det borde gå att få till en lönsam produktion utan större problem.
Det är inte lönsam produktion som är målet, utan EGNA originella möbler och jag tror inte snickeriverkstaden skulle tycka det var så roligt, för du har väl hört historien om snickaren?

Om inte, så är den här:

En man kommer in i ett litet snickeri och vill ha en speciell stol tillverkad.
-Hur mycket kostar det att göra en sån här stol?
Snickaren: -Ge mig 250Kr, så blir både du och jag nöjd.
-Det var billigt. Hur mycket kostar det då om jag vill ha 100 likadana då?
-1500Kr styck!
-Nu fattar jag inte, varför blir det dyrare om jag vill ha fler?
- Att göra en stol är ett nöje, men 100 är ett arbete! :D
 
*ler* Det ligger en del i den historien, man kan ta tillvara på spilltid, spill i virke mm och göra något kul till skillnad från att lägga upp en serie där inget är det minsta kul längre.
Jo, möjligen pengarna då men man skall inte glömma att ofta går de där 250 svart och med en del sådana så reder man sig hyfsat :)

/Kent
 
Vi har beställt våra egenhändigt ritade möbler hos möbelblick i Sundbyberg. De arbetar mest i ek men kan säkert tillverka av andra material. Möblerna tillverkas utomlands någonstans i östeuropa och vi har varit nöjda med resultatet. Kostnaden har varit som att köpa möbler på MIO alternativt lite billigare. Möbelblick har ingen hemsida vad jag vet men finns på Landsvägen i Sundbyberg

Möbel Blick HB
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.