Jag har en vanlig altandörr, med fix-spanjolett. Denna dörr vill jag kunna låsa utifrån, om man går iväg en sväng eller tar sig en liten lur i uterummet...jag har dock inte hittat någon lösning på hur detta ska gå till. Det sitter ett handtag med låscylindert på insidan, på utsidan sitter ett bygelhandtag för att få tag i dörren, detta handtag kan inte påverka spanjoletten.
Jag har funderat på att bara sätta et hänglåsbeslag på utsidan men denna lösning blir lite yxig.
Finns det några spanjolett-lås-handtags-tillbehör som möjliggör låsning från bägge sidor??
 
Jag har samma problem/önskan med min altandörr...!
 
Hur ser insidan ut? Har du låscylinder där. Isåfall går de troligen att borra upp och sätta ett handtag med cylinder även på utsidan
 
Typ såhär?

bild.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Våran dörr hade lås på utsidan när vi monterade den, men det bör ju inte vara några trollerier att lösa det på en befintlig dörr heller, här kanske du kan hitta några tips hur du skulle kunna göra;
http://www.svenssonsitenhult.se/_filebank/montering_lasbar_spanjolett_ny.pdf
 
Intressant, märkligt att jag inte hittat den. Ska höra med låssmeden.
 
Beror på vilken spanjolett du har, om spanjoletten är låsbar eller inte.
Om spanjoletten är låsbar i låshuset så kompletterar du endast med cylinder (lång medbringare) och handtag och handtagskoppling på utsidan, förlängningsdel, cylinderskruv samt borrar de urtag som krävs, även insidan behövs handtaget bytas på samt en ny inside cylinder (rokoko) då du har ett handtag som är låsbart idag till utsidan kan ev befintlig cylinder återanvändas fast du måste byta till en lång medbringare om du har ett låsbart handtag med en std oval cylinder.
Om spanjoletten inte är låsbar så behövs ett Fix 8350, cylinder 707 (lång medbringare) handtagskoppling Fix 833, cylinderskylt 707 (holk) samt distansring och Handtag t.ex Fix 83 och cylinderskruv, om dörren är delbar (kopplad båge) så behövs även Fästbricka 5365 och Fästbricka 4059.
Mvh Låssmeden ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
salahunreal och 1 till
  • Laddar…
Tror det är en icke-låsbar spanjolett, låset på insidan sitter i handtaget.
 
Fix 8350 http://www.laskompaniet.se/fonsterhandtag-fix-8350s/909-0 är till för när man vill ha utvändig cylinder. Jag är dock osäker på vad ditt försäkringsbolag säger om den saken.

Jag har inte handlat av företaget i länken, det var bara det första som dök upp när jag googlade handtaget.
 
Till TS jag misstänker att ni en kopplad dörr, öppnar ni kopplingen någon gång (per år) för att putsa mellan rutorna?

Stefan Bengtsson skrev:
Fix 8350 [länk] är till för när man vill ha utvändig cylinder.
Om man tittar på den nedre sprängskissen så ser det ut som om yttre låscylindern är skruvad helt från insidan, det är frågan om den går att montera på en kopplad dörr där man öppnar kopplet för tex rengörning mellan rutorna.
 
  • Gilla
jaga
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Jag har en vanlig altandörr, med fix-spanjolett. Denna dörr vill jag kunna låsa utifrån, om man går iväg en sväng eller tar sig en liten lur i uterummet...jag har dock inte hittat någon lösning på hur detta ska gå till. Det sitter ett handtag med låscylindert på insidan, på utsidan sitter ett bygelhandtag för att få tag i dörren, detta handtag kan inte påverka spanjoletten.
Jag har funderat på att bara sätta et hänglåsbeslag på utsidan men denna lösning blir lite yxig.
Finns det några spanjolett-lås-handtags-tillbehör som möjliggör låsning från bägge sidor??
Secu you från Danmark
 
Secu you
 
  • Gilla
Birgitta Knuthson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.