Har hittat ett hus som skulle passa oss perfekt på ålderns höst. Byggt på platta under 70-talet. Planlösningen perfekt, kan ha kvar min kära bandsåg, nära centrum, lågt pris.

Öppet för ännu lägre bud. Golven måste tas upp och fuktspärr läggas in.

Skulle själv kunna utföra arbetet (vad gäller tekniken), frågan är om man orkar med det.

Skall man bara förkasta ett sådant hus? Är det inte värt ett bättre öde?

Blir jätteglad för synpunkter
 
Är det bara golven som behöver bytas är det hanterbart. Har fukten gått upp i syllen och i reglarna är det en betydligt större operation. Sen är förvisso pengarna väldigt viktiga.
 
frågan är om det räcker med fukttätning eller måste det till ventilerade golv?
 
Efter lite smygsonderingar hos hustrun vet jag nu att hon absolut inte vill flytta in i ett sådant hus. Det spelar ingen roll om jag så byter ut reglar och golv och renoverar hela huset .

En kvinnlig bekant till henne har samma inställning.

Jag vet också att hon skulle känna mögellukt i all framtid vare sig den finns eller inte.

Det känns hopplöst då saklighet inte kan bita på förutfattade meningar. Har vi några kvinnliga forumläsare som kan förklara denna, som jag tror, enbart kvinnliga egenskap.

Slutsatsen blir för min del att även om jag får huset helt gratis så måste jag tacka nej.

Det är inte klokt! Eller hur?
 
LUDDET skrev:
Efter lite smygsonderingar hos hustrun vet jag nu att hon absolut inte vill flytta in i ett sådant hus. Det spelar ingen roll om jag så byter ut reglar och golv och renoverar hela huset .

En kvinnlig bekant till henne har samma inställning.

Jag vet också att hon skulle känna mögellukt i all framtid vare sig den finns eller inte.

Det känns hopplöst då saklighet inte kan bita på förutfattade meningar. Har vi några kvinnliga forumläsare som kan förklara denna, som jag tror, enbart kvinnliga egenskap.
Jag tror inte att egenskapen är enbart kvinnlig. Det finns väldigt många som har en väldigt konstig inställning till risker, där vissa nyckelord för alltid spärrar rationellt tänkande kring en risk, medan andra mycket större risker ignoreras helt. En del skulle aldrig köpa ett hus som haft radonproblem (om de vet om det) även om huset åtgärdats på ett sätt att strålningen nu är 1/100 av gränsvärdet.

Det finns andra som aldrig skulle köpa ett hus där de vet att det finns något välkänt och lättfixat fuktproblem (och istället köper ett annat hus med fuktproblem som de inte känner till). Det finns ytterligare andra som aldrig skulle köpa ett hus för att det finns en GSM-mast 500 meter bort, men som gladeligen ställer en klockradio med transformator 20 cm från hjärnan och som gladeligen solar 3 timmar timmar per dag på sommaren. Eller föräldrar som kedjeröker i hemmet, men oroar sig för att skolbussen inte stänger av motorn när den hämtar upp barnen så att barnen andas in dieselavgaserna i 1 sekund varje vardag.

Ett annat nyckelord många går igång på är asbest. De vågar inte ens hålla i en oskadad eternitplatta utomhus med hanskar på händerna, men kan sedan gå in och fräsa en stor ekbänkskivka i flera timmar utan andningskydd i ett nästan oventilerat utrymme.

De allra flesta begagnade, och en stor del av de nya husen, har problem, men i de flesta fall är det problem som går att hantera.
 
LUDDET skrev:
En kvinnlig bekant till henne har samma inställning.
Då är det kört. Hade det bara varit din fru som tyckt så hade det kanske gått att resonera, men har hon backup så...
 
ordain skrev:
Det finns andra som aldrig skulle köpa ett hus där de vet att det finns något välkänt och lättfixat fuktproblem (och istället köper ett annat hus med fuktproblem som de inte känner till).
Ett annat nyckelord många går igång på är asbest. De vågar inte ens hålla i en oskadad eternitplatta utomhus med hanskar på händerna, men kan sedan gå in och fräsa en stor ekbänkskivka i flera timmar utan andningskydd i ett nästan oventilerat utrymme.

De allra flesta begagnade, och en stor del av de nya husen, har problem, men i de flesta fall är det problem som går att hantera.
Bra inlägg! Man blir överskrämd när man läser för många artiklar med katastrof rubriker utan att sätta sej i vad den egentliga faran innebär :).
Har själv köpt hus med tjock Anticimex rapport som skrämde dom flesta köpare - bl.a. fukt i källaren. Kända fel kan man ju utvärdera i förväg och bedömma om man vill ta hand om dom eller letar man vidare efter ett ennat hus. Huvudsaken är att man sliper dyra överraskningar efter köpet.

Kan förstå fruar som inte vill bo på en byggplats direkt efter att man flytat in i huset men det kan man väl stå ut med om läget och priset är rätt?
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.