Ja, jag har tittat och tänkt och övervägt. Jag är väldigt intresserad av ett A-hus, ett Basic 122. Varför? Ja, det passar vår just nu tajta budget och jag förälskade mig direkt i bilderna.
Som vanligt är det svårt att få ur en säljare vad det egentligen kostar.
På hemsidan står det 942000, för bara huset. Sen tillkommer ju massvis med annat.
Var börjar jag? Var slutar jag? Var hamnar jag?

Tänk er att ni skulle förklara husbygge för en 8-åring, och förklara för mig hur jag ska fortsätta:D
Jag har en släkting som har egen byggfirma som säkert skulle ställa upp,
men det är ju mer än så.
Hjälp?
 
F
942' är för en hög brädor. Vill man ha huset byggt av A-hus så kostar det 1850' enligt hemsidan. Det kan man ju ha som ett bra riktmärke för vad det kostaratt snickra ihop huset, jag antar att det är inklusive grund men exklusive markarbeten. Standarden verkar riktigt bra men det är antagligen inte svårt alls att köpa på sig "nödvändig" standardhöjning för ett par hundratusen, det är lätt att bli fartblind när man väl har börjat.

Kostnaden för markarbete brukar vara lite lagom flexibel och beror helt på hur tomten ser ut och vad det är för markförhållande. Behöver man tex spränga kan det kosta 100 000:- bara för sprängningen sen kan det tillkomma mycket transportkostnader för att köra bort sprängsten. Andra tomter så är det bara lite skrapande på ytan och sen står grunden där med minimal insats.

Tomten kostar klart en slant, den är svår att missa. Skall man ha garage eller carport så drar det en slant.
Anslutningsvgifter till VA (runt 100 000:- brukar vara en gångbar summa, kommunberoende)

Det finns många poster som man lätt missar (eller väljer att bortse från)
Lagfart (1,5% av tomtpriset + lite blandade administrativa avgifter på en eller ett par tusenlappar)
Pantbrev ( 2% av totala lånesumman)
Bygglov (runt 50 000:)

Kostnad för anslutning till telefon är en lätt sak att missa om det är en tidigare obebyggd tomt. Tror att startpriset är 11000:-

Allt runt huset kostar mer än man kan tro. Det är inte alls svårt att göra av med trehundratusen på plattläggning, altan, utebelysning, gräsmattor, matjord, buskar och blommor.
 
LinnW skrev:
Ja, jag har tittat och tänkt och övervägt. Jag är väldigt intresserad av ett A-hus, ett Basic 122. Varför? Ja, det passar vår just nu tajta budget och jag förälskade mig direkt i bilderna.
Som vanligt är det svårt att få ur en säljare vad det egentligen kostar.
På hemsidan står det 942000, för bara huset. Sen tillkommer ju massvis med annat.
Var börjar jag? Var slutar jag? Var hamnar jag?

Tänk er att ni skulle förklara husbygge för en 8-åring, och förklara för mig hur jag ska fortsätta:D
Jag har en släkting som har egen byggfirma som säkert skulle ställa upp,
men det är ju mer än så.
Hjälp?
Sätt dig med din släktning så får du förklarat vad saker kostar.
Nyttigt att få höra av någon med erfarenhet.
 
Tack för era svar! Jag har tittat på två olika tomter, båda är redan anslutna till VA.

Vi har också funderat på om det går att köpa tomten nu, men vänta med byggandet i ca. 2 år.
Vad tror ni, är detta genomförbart?
 
Mikael_L
LinnW skrev:
Tack för era svar! Jag har tittat på två olika tomter, båda är redan anslutna till VA.
Det är troligen inte anslutet, utan antagligen är ledningarna "bara" framdragna till dessa tomter.
Så det tillkommer VA-anslutning på 80-150'.
+ 5-10' för grävning och rör på själva tomten. (+ev sprängning, som kostar multum)
Det kan du kolla upp, men utgå från detta tills motsatsen är bevisad.
 
F
LinnW skrev:
Tack för era svar! Jag har tittat på två olika tomter, båda är redan anslutna till VA.

Vi har också funderat på om det går att köpa tomten nu, men vänta med byggandet i ca. 2 år.
Vad tror ni, är detta genomförbart?
Det är klart att du kan köpa tomten och vänta 2 år med bygget om det inte finns ett krav på att du skall bygga inom en viss tid vilket kan förekomma på kommunala tomter som delas ut via en tomtkö.

Tänk bara på att du betalar ränta på pengarna under tiden och du åker på en ganska saftig fastighetsskatt (baserad på taxeringsvärdet) tills du flyttar in i huset.
 
Tjänar man på att använda sig av A-hus när man sätter ihop "plankorna" som någon av er kallade det, eller skulle det bli billigare om jag använde mig av min släkting? Vi hörs inte så ofta, just därför frågar jag här istället. Jag fattar ju att han inte kommer göra det gratis, det är inte det jag undrar. Jag tänkte bara att A-hus kanske har en himla massa andra avgifter inbakade i totalsumman på drygt 1.8 miljoner?
 
LinnW skrev:
Tjänar man på att använda sig av A-hus när man sätter ihop "plankorna" som någon av er kallade det, eller skulle det bli billigare om jag använde mig av min släkting? Vi hörs inte så ofta, just därför frågar jag här istället. Jag fattar ju att han inte kommer göra det gratis, det är inte det jag undrar. Jag tänkte bara att A-hus kanske har en himla massa andra avgifter inbakade i totalsumman på drygt 1.8 miljoner?
Stirra dig inte blind på en leverantör av hus. Gillar du modellen på hus kan du få någon annan leverantör att ordna ett exakt likadant hus åt dig. Själv började jag med 10 leverantörer. Pratade men 5, sen var man väldigt snabbt nere i bara 2st som var väldigt likvärdiga och då går man på vad siffror magkänsla och annat man kan komma på.

Sen vem som sätter ihop stommen spelar mindre roll. Men jag själv vill i detta läge endast ha en enda person att bråka med när saker inte fungerar. Husleverantören får ha ansvar för att deras stomme kommer upp på rätt sätt och på rätt tid. Just detta moment gör oftast någon som jobbat med husmodellen förut bäst. Hustillverkaren har säkert detta på underentreprenad och då kollar du hur många hus de monterat tidigare, var när hur och så kollar du referenser därigenom. Detta gäller prefab hus, alltså moduler från fabrik.

Köper du en brädhög så kan du nog ta vilken snickare som helst men jag tror i alla fall att någon med erfarenhet av modellen borde göra ett bra jobb.

Tar du hjälp av din släktning så ska du se till att ha precis samma papper skrivet som om du skulle anlita någon helt okänd. Din släkning kan också gå i konkurs eller sticka iväg på andra jobb med bättre betalt.
 
Suhagg skrev:
Stirra dig inte blind på en leverantör av hus. Gillar du modellen på hus kan du få någon annan leverantör att ordna ett exakt likadant hus åt dig. Själv började jag med 10 leverantörer. Pratade men 5, sen var man väldigt snabbt nere i bara 2st som var väldigt likvärdiga och då går man på vad siffror magkänsla och annat man kan komma på.

Sen vem som sätter ihop stommen spelar mindre roll. Men jag själv vill i detta läge endast ha en enda person att bråka med när saker inte fungerar. Husleverantören får ha ansvar för att deras stomme kommer upp på rätt sätt och på rätt tid. Just detta moment gör oftast någon som jobbat med husmodellen förut bäst. Hustillverkaren har säkert detta på underentreprenad och då kollar du hur många hus de monterat tidigare, var när hur och så kollar du referenser därigenom. Detta gäller prefab hus, alltså moduler från fabrik.

Köper du en brädhög så kan du nog ta vilken snickare som helst men jag tror i alla fall att någon med erfarenhet av modellen borde göra ett bra jobb.

Tar du hjälp av din släktning så ska du se till att ha precis samma papper skrivet som om du skulle anlita någon helt okänd. Din släkning kan också gå i konkurs eller sticka iväg på andra jobb med bättre betalt.
Jag har gjort lite som du sagt, och även tittat lite på första villan, av Anebyhus.
Har fastnat enormt för A138! Jag och min sambo har även pratat väldigt mycket om det här ett par dagar och kommit fram till att vi ska flytta till hans arbetsort.
Flyttar vi dit är jag garanterad arbete på samma ställe som honom, fast en annan avdelning. Vi kommer ha en lägenhet för max 7000 kr i månaden. Sen kommer vi spara hela min inkomst, 17500 efter skatt.
Men jag har lite funderingar ändå. NÄR ska man ta kontakt med en säljare?
Vi får ju inget lån i dagsläget, eftersom vi inte har någon kontantinsats,
och dessutom är jag bara deltidsanställd. När vi väl flyttat kommer det ju gå undan.
På två år är vi uppe i 420.000, plus att sambons årsbonus kommer åka direkt in på det kontot. Vad tror ni, är det för lite i kontantinsats?
Jag vill verkligen lära mig mer om HELA processen och har letat här på formuet, men jag vet liksom inte ens vad jag letar efter. Jag måste säga att det är väldigt trevlig stämning här, förstår helt och fullt om ni suckar framför datorskärmen för att jag är så novis, men jag tackar ödmjukast för den trevliga bemötelsen! :)
 
LinnW skrev:
Jag har gjort lite som du sagt, och även tittat lite på första villan, av Anebyhus.
Har fastnat enormt för A138! Jag och min sambo har även pratat väldigt mycket om det här ett par dagar och kommit fram till att vi ska flytta till hans arbetsort.
Flyttar vi dit är jag garanterad arbete på samma ställe som honom, fast en annan avdelning. Vi kommer ha en lägenhet för max 7000 kr i månaden. Sen kommer vi spara hela min inkomst, 17500 efter skatt.
Men jag har lite funderingar ändå. NÄR ska man ta kontakt med en säljare?
Vi får ju inget lån i dagsläget, eftersom vi inte har någon kontantinsats,
och dessutom är jag bara deltidsanställd. När vi väl flyttat kommer det ju gå undan.
På två år är vi uppe i 420.000, plus att sambons årsbonus kommer åka direkt in på det kontot. Vad tror ni, är det för lite i kontantinsats?
Jag vill verkligen lära mig mer om HELA processen och har letat här på formuet, men jag vet liksom inte ens vad jag letar efter. Jag måste säga att det är väldigt trevlig stämning här, förstår helt och fullt om ni suckar framför datorskärmen för att jag är så novis, men jag tackar ödmjukast för den trevliga bemötelsen! :)
Prata med några säljare och läs här i något år så kommer du haja processen bättre.
Min åsikt är ju mer bråttom du har ju mera fel och kostsamt kommer det bli. När det väl är dags att slå till på något så är din kunskap ovärderlig. Går man till en säljare direkt och låter de ta hand om allt kommer du på en kassakod^_^b

Det finns ingen "hel process". Kan skilja väldigt mycket på vad du kommer få göra mot grannen några hundra meter bort fick göra.

Första rookie misstaget är att läsa huskataloger och tro att du får ett nyckelfärdig hus för det som står i katalogen. Sök lite på produktionskostnadskalkyler här och på andra ställen så ser du vad verkligheten är. Ska inte skrämma dig men det drar iväg.
Du kanske vill parkera bilen någonstans eller ställa in utemöblerna under tak. Du kanske vill ha en tomt du kan gå barfota på. Inte inräknat i något nyckelfärdigt.

För 2år sen trodde jag att mitt bygge skulle landa på kanske 1.6milj. Nu är jag närmre sanningen när jag är på 3milj. :)

Här har du läsning
http://www.byggahus.se/forum/prefab-traehus/133948-produktionskostnadskalkyl.html

https://www.byggahus.se/ekonomi/kalkyl-fr-lsvirkesbygge
http://www.byggahus.se/pdf/prodkalkyl_pasi.xls

http://www.villavarm.se/produktionskostnadskalkylen-95.asp

http://www.google.se/url?sa=t&sourc...sg=AFQjCNE7WvWwK82dTKN8ziSV6UU4E9wy8A&cad=rja

http://www.google.se/url?sa=t&source=web&cd=6&ved=0CEwQFjAF&url=http://www.bollebygdshus.se/index.php?option=com_docman&task=doc_download&gid=3&Itemid=&rct=j&q=a-hus produktionskostnadskalkyl&ei=AldGTZHHNIntObCn7bQB&usg=AFQjCNE7WvWwK82dTKN8ziSV6UU4E9wy8A&cad=rja

http://www.maklarhuset.se/Images/objekt/Files/3MGK7FHLTMD3ORBS/Produktionskostnadskalkyl - Sanner 1-17.pdf

http://www.sundby-tomter.com/documents/alvsbyhus.pdf
 
Tack för länkarna, ska läsa igenom dem när jag har lite mer tid! =)

Ja, vi har väl också förstått att det ofta drar iväg, och att man säkert vill ha lite olika tillval. Det är därför vi väljer att först flytta närmare min sambos jobb, eftersom han nu pendlar. Bara det är en kostnad på ca. 4000 varje månad. När vi då kan spara undan en hel inkomst går det ju rätt fort, men ändå inte FÖR fort.
Vi vill inte göra några dumma, impulsiva val.

Självklart vill vi gärna ha en gräsmatta, kanske förråd och carport. Vad brukar sånt kosta? Finns dessa tillval med i en eventuell produktionskalkyl från husleverantören i fråga?
Ska kolla lite mer noggrannt i dina länkar, det kan ju vara så att det står just där, haha! =)
 
Hej Linn,

Att bygga hus är ju ett jättebeslut, men min erfarenhet är att det inte behöver vara ett jätteprojekt om man hittar rätt leverantör och entreprenörer.
Vi byggde ett A-hus (Basic 139) och flyttade in i somras. Jag vet inte om vi hade tur, men resan var otroligt bekväm och än så länge verkar allt vara frid och fröjd. Kan inte säga att vi stött på några som helst problem, utan har känt oss lugna och trygga hela vägen.

Säljaren på A-hus var jättebra - rak, ärlig och stod för vad han sagt. Den kalkyl han upprättade visade sig också stämma mycket bra, tror tom att det blev lite billigare på sina ställen. Entreprenörerna som utförde arbetet under generalentreprenad var också kanonbra. Jag vet att inte alla har haft samma tur, men man hör alldeles för sällan om de som faktiskt haft det. Läser du här på forumet kommer du att hitta missnöjda kunder hos varenda husleverantör, men också en del nöjda.

En skön grej med att bygga ett hus i Basic-serien tyckte vi var att standarden var bra redan från början, det gjorde att man inte upplevde så många "måste-val". Sen har de dragit ner på mängden tillval man kan göra jämfört med ett ord A-hus. Vi kunde tex bara välja mellan två olika trägolv, inte 10 olika. Så var det med det mesta, man fick välja mellan ett fåtal alternativ som ingick och det var fullt tillräckligt för oss. Vet bekanta som spenderat många sömnlösa nätter över listprofiler, golvnyanser och annat. Vi tyckte Basic-upplägget funkade toppen!

Huset vi byggde känns fortfarande helt rätt - lagom stort, bra lösningar och bra standard. Sen har vi upptäckt att våra kostnader för el verkligen är bra när vi jämför med grannarna som byggt med andra leverantörer. Det känns riktigt skönt nu när elpriserna går uppåt år efter år.

Tänk efter noga, men var inte rädd för att ta beslutet att bygga!
 
Du jobbar inte på A-hus eller så?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.