Nu är jag ute på okänt territorium..

Men jag vill ha en mätklocka enligt bild.

Ska bygga en jigg för att mäta deflektionen (?) (detta är långt ifrån mitt naturliga habitat)
i mina gitarrtoppar.

Den bör kunna mäta i 0.01mm noggrannhet ( har ingen aning om det är mycket eller lite)
och själva klockan ska alltså tillåtas montera enligt bilden.

Tänker alltså sätta en känd vikt (typ 1 kg bly) högst upp och roa mig å det grövsta.

Var hittar jag sådana? Vilka är bra? Vad kommer jag undan med? Hur lite kan jag betala?

Jag är pank och saknar all talang som ingenjörer normalt har, så svar på begriplig svenska uppskattas!:)
 
  • Skärmavbild 2015-09-28 kl. 23.05.56.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Har köpt mina på otd tools. Finns i interallet 140-10000.
 
Kalas! Tackar..
 
Udda sätt att belasta mätobjektet. Man ska alltså överföra lasten till gitarrens lock GENOM mätklockan?

Jag kan i alla fall inte tolka bilden på något annat sätt.
 
Nämen, det funkar väl inte?
Mätklockan säckar väl bara ihop (?)

Men jag kan inte tolka bilden på nåt annat sätt jag heller....
 
Ursäkta off-topic. Men om det är så att du bygger egna gitarrer och är med på detta forum, så bör/måste du nästan skapa projekttråd. Jag spelar själv gitarr och gillar finsnickeri, så jag är väldigt nyfiken!
Ursäkta mitt påhopp.
 
bax skrev:
Nämen, det funkar väl inte?
Mätklockan säckar väl bara ihop (?)

Men jag kan inte tolka bilden på nåt annat sätt jag heller....
Den klocka jag har har en axel som går rakt igenom klockan så om man trycker på ena sidan så får man ju en kraft ner mot mätobjektet. Sedan kan man ju diskutera hur mycket en sådan axel tål - det kanske inte är precis så man tänkt att mätklockan skall användas...
 
Som badtastex skriver är det en sådan klocka jag sökte.
Trodde att det var uppenbart genom bilden...
Men som sagt, jag kan verkligen ingenting om mätklockor.

Både metoden och den ev. nyttan av den kan diskuteras.
Men anledningen är att det är en gitarrbyggarkompis i USA som byggt jiggen på bilden.
Den funkar för honom, och han har en hel drös mätdata utifrån den setupen.
Därför vore det smidigt om jag kan bygga något liknande.
Vi bygger båda gitarrer av en typ som inte är direkt vanlig..

Så frågan återstår, någon som vet var jag hittar en sådan mätklocka till vettigt pris?
Den på bilden är en mitutoyo qtd 555, men jag kan inte hitta någon sådan..
 
http://www.jula.se/catalog/verktyg-...ingsmaskiner/svarvtillbehor/matklocka-256065/
Om jag får spekulera lite så är det som skiljer en jula-klocka från en riktig mitutoyo hur väl den klarar misshandel (slag, vätska, värme). Jag tror absolut den duger för dina ändamål.

Men ändamålet är jag lite fundersam över. Om jag förstår riggningen korrekt så kommer klockan bara mäta hur mycket själva jiggen böjer sig vid en viss last. Det spelar ingen roll om det sitter en gitarr eller ett hammarstäd under. Vad är det jag missar?
 
PatrikJo skrev:
Men ändamålet är jag lite fundersam över. Om jag förstår riggningen korrekt så kommer klockan bara mäta hur mycket själva jiggen böjer sig vid en viss last. Det spelar ingen roll om det sitter en gitarr eller ett hammarstäd under. Vad är det jag missar?
Är det inte så att jiggen fixerar mätklockan till gitarrens hyfsat okomprimerbara vertikala sidor, och sedan mäter man hur mycket en viss vikt böjer ner/flekterar gitarrens ovansida/lock?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.