Hejsan,

Jag och min sambo skall köpa min pappas hus (där jag även växte upp).
Huset är byggt 1980 och är vad jag kan minnas ett Eksjöhus i trä, enplans på 118 kvm med torpagrund.

Min far som lät bygga huset 1980 har bott där sedan dess, men min fråga är:
Är jag dum om vi hoppar över besiktningen? Far har sagt att han såklart skulle hjälpa till om det skulle visa sig nåt fel om nåt år eller så.

Jag skulle tro att de allra flesta tycker att vi skall besikta ändå, eller?

Tack på förhand!

/ Mikko och Lina
 
Personligen så skulle jag nog göra en besiktning, om det sedan är en besiktningsman eller en annan sakkunnig person skulle jag inte lägga så stor vikt vid.
Det kan väl vara bra att få veta att huset ni kommer att bo i är i gott skick, vilket det säkert redan är, men ändå. Det kan juf innas fel som varken din far eller du har en anning om, eller andra saker som måste ses över, pga ålderns rätt.

Men detta är vad JAG skulle göra, finns säkert flera avvikande åsikter om detta.
 
Det beror väl på hur ni gör upp affären er emellan. Kommer ni att köpa huset till sitt fulla marknadsvärde eller får ni det billigare för att det är inom familjen?

Vad ska du använda besiktningsresultatet till? Ska du använda det i nån prisdiskussion med din far eller kommer ett dåligt resultat att medföra att du avstår från huset helt och hållet? En besiktning kostar som en ny tvättmaskin ungefär, så om du inte konkret ska använda protokollet till något särskilt, ska du nog fundera på om det är värt pengarna.
 
Det kan vara bra att få en ordentlig genomgång av huset för att upptäcka eventuella fel som man kanske inte ser eller tänker på till vardags. En besiktningsman (eller annan byggtekniskt kunnig) kan ju också påpeka riskkonstruktioner som kan vara bra att åtgrda för att förebygga att det uppstår fel framöver.

Ur en ren juridisk/ekonomisk aspekt kan det också vara skönt att en oberoende part går igenom huset. Konflikt om ekonomiska frågor är aldrig kul – än mindre om konflikten finns inom familjen.

Men ... du får förstås avgöra om du tycker att det är värt att betala för en besiktningsman. De flesta husdelar har ju en ungefärlig livslängd, så du kan kanske gissa dig till vilka åtgärder som behöver göras. Golvbrunnen i badrummet bör redan vara utbytt, annars är det hög tid för det. Kanske är det dags att byta värmepanna? Om huset har elradiatorer så är de antagligen uttjänta vid det här laget. Det är kanske även varmvattenberedaren. Det är antagligen dags att dränera om, byta hängrännor/stuprör och att se över elen. Inom en inte alltför avlägsen framtid lär det även vara dags att lägga om taket.
 
Lite fakta om huset följer:

* Dusch renoverad för ca 3 år sedan = golvbrunnen är alltså utbytt, samt platsväggar/golv i duschutrymmet byttes mot kakel/klinkers. Dock så har resten av badrummet kvar plastmattan som suttit där sedan 1980 (någon risk med detta?). Kan också tillägga att duschutrymmet byggdes av en fackman.

* Värmepanna (vattenburen el) byttes mot ny för två år sedan.

* Taket ser ok ut (var uppe själv och klättrade härom helgen).

* Alla vitvaror är max 5 år gamla.

Det jag är mest "oroad" över är eventuella fuktskador med tanke på torpagrunden, men det kanske räcker att ta med en kunnig person och krypa under huset och kika / lukta. Och givetvis kolla nogrannt själv med, tillsammans med far.

Jag har, om jag väljer att besikta huset med hjälp av en besiktningsman, inte tänkt alls att använda eventuella fel juridiskt mot min egen far (skulle aldrig falla mig in). Beloppet jag får ge för huset är under marknadsvärdet.
Besiktar jag så är det bara för att få veta om det kanske finns någon skada, eller om det ser ut att kunna komma någon inom kort. Och då räcker det kanske med en kunnig t ex. snickare (finns i släkten).
 
Ju tidigare man hittar ett fel desto billigare blir det att laga.
Även för din fars skull kan det ju vara skönt att veta vilket skick huset är i när det överlåts
ta en besiktning så blir det inget tjafs efteråt.
Tro mig, pengar kan stöka till en hel del inom släkten...
 
Alla inblandade verkar ha goda avsikter - en bra förutsättning för att detta ska lyckas....

Gör en besiktning för att ur en teknisk synvinkel reda ut husets skick och förbereda dig på framtida kostnader.

Köp huset med en friskrivningsklausul (motsvarande "i befintligt skick") så behöver ni aldrig tänka tanken att ställa din far till svars för ev framtida överaskningar. Som du själv säger är det ju helt otänkbart att ställa krav när man köper ett hus under marknadsvärdet på detta sätt.
 
Tack för alla kommentarer!
Lutar nog mot en besiktning då i alla fall. Lika bra att få reda på allt, om det ens är några fel.
 
Det du är ute efter är en allmän konditionsbesiktning. Besiktiga sitt hus kan man göra när som helst, inte bara när man köper det eller säljer det. Det är säkert en bra idé, i synnerhet om man själv inte är så väldigt tekniskt kunnig.
Så beställ en konditionsbesiktning i stället för en överlåtelsebesiktning.
 
Är det någon prisskillnad på konditions - respektive överlåtelsebesiktning?
Tekniskt kunnig...det är väl vi allihopa här? ;)
 
Mikael_L
Min funderingar går lite så här:
Har du syskon?, då kan det ev vara läge att även göra en värdering. Allt för att det ska råda öppna kort syskon emellan, tråkigt om det blommar upp någon diskussion om allt för lågt underpris senare.
Gäller väl inte bara syskon utan alla intressenter av liknande slag, vilka det nu skall kunna vara... :)
 
MikkoK skrev:
Är det någon prisskillnad på konditions - respektive överlåtelsebesiktning?
Tekniskt kunnig...det är väl vi allihopa här? ;)
Som jag fattat det är det mest protokollet som blir annorlunda. Vid överlåtelsebesiktningen är det mycket mer "juridiskt", besiktningsmannen måste formulera sig på ett sätt så han inte kan blir ansvarig för något efteråt. Vid konditionsbesiktningen kan man diskutera öppnare och lämna mer konkreta råd och tips.
Är man tillräckligt kunnig själv behöver man inte ta dit någon utomstående. Det är ju inte som bilprovningen, att du måste ha ett formellt protokoll med dig därifrån.
Normalt ingår det ingen värdering i en överlåtelsebesiktning. Vill du ha huset värderat får du ta dit en värderingsman.
 
Har bara en storasyster som redan bor i hus som bara tycker det är skoj att jag tar över fars hus, så någon risk för syskonrivalitet mellan oss angående husköpet är obefintligt.

Kan också tillägga att igår när far träffade mäklaren i samband med sitt husköp så bokades det även in en besiktning av båda husen på onsdag nästa vecka. Till en kostnad av 4500 kr / hus.

Med andra ord så blev vårt husköp klart igår :) :)
 
Kul, grattis!

Angående ev. tjafs med syrran så är det väl först om er pappa skulle gå bort som den frågan skulle komma upp. Alltså om det på något vis skulle ses som förskott på arv att du fick köpa huset till ett lågt pris? Det behöver inte alls bli diskussion om det, min bror har fått köpa föräldrahemmet billigt utan tjafs från oss övriga syskon i samband med det senare arvsskiftet. Men det kan ändå vara bra att fundera över och prata om det. För oss var det värt mycket att huset, som morfar byggde, stannar inom familjen (även om vi naturligtvis aldrig kan säga någonting ifall brorsan beslutar sig för att sälja).
 
ni skulle bli förvånade vad pengar kan ställa till med vid ett arvsskifte.
Låt resten av familjen skriva på ett papper att de inte har några invändningar om att ni köper huset för den summan och att det inte är att betrakta som förskott på arv.
Nu säger säkert många att "det behövs inte i vår familj"
Och då svarar jag att det trodde inte jag heller!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.