Dags att köpa nytt FTX-aggregat. Det verkar bli onödigt dyrt att laga den gamla och ingen vill ta på sig jobbet. Rördragningarna finns och det verkar vara stickpropp på de flesta, så jag tänkte byta själv.

På maskinen jag har kan jag i princip bara ställa önskad innetemperatur och den bryr sig om vad jag vill när den är på bra humör. I praktiken betyder det att jag vrider en liten skruv på kretskortet maximalt åt ena hållet på våren för att den inte ska värma luften på väg in och åt andra hållet på hösten för att den ska börja värma inluften igen.

Förutom att kunna styra maskinen på ett modernare sätt än med skruvmejsel på kretskortet är det främst en funktion jag vill ha. När det är olidligt varmt inne på sommaren och det på kvällen börjar bli svalare ute än inne, vill jag att den ska fatta det och brassa på med ouppvärmd uteluft.

Någon som har tips på maskin? Huset är runt 180n kvm och maskinen kommer stå på den inredda vinden som vi brukar hålla 15 grader som kallast på vintern.
 
Ett HERU av lämplig storlek (tex 180 ec) från Östbergs kommer passa fint. Funktionen du söker benämner de "Sommarkyla".

Detta aggregat säljs av många nätbutiker. Kom ihåg att kolla så att du kan få upp det på vinden innan köp :)
 
  • Gilla
Jonatan79 och 2 till
  • Laddar…
Mmmm. Sommarkyla klingar vackert i mina öron.

Vad det än blir så kommer det testbäras pappkartong i rätt storlek. Trappan upp till översta våningen är både skev och krokig.
 
Nattkyla heter det i Östberg Heru aggregaten.
Jag har provat det lite men det ger inget som är värt att använda. Jag ska ha svalt när jag ska sova.
Använder istället AC i sovrummet. På kvällen innan vi ska duscha och lägga oss öppnar jag fönstrena på övervåningen och vädrar tills vi gjort oss klara för natten.
 
Jag har ett HERU 130s2-aggregat och tycker att sommar/nattkyla fungerar bra. Man kan ju ställa in forceringsvarvtal i servicemenyn för kylan om man tycker default är för lågt (Åtminstone i mitt lite äldre aggregat)

Men visst, en luft-luftvärmepump har ju högre kyleffekt än uteluft. Det är ju inte en helt dum idé att kombinera en llvp med ftx för kylåtervinning.
 
Jag har luftvärmepump och kör den på kyla hela sommaren. Förutom att jag gärna får in lite extra mycket frisk luft på natten känns det smartare att kyla genom att byta ut luften, när det är kallare ute än inne, än att betala för att kyla den varma.
 
  • Gilla
Anders243
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.